Foredrag og debat

Et lille prik: Vaccinernes historie og historier om vacciner

Tag på en rejse i vaccinernes historie med forsker, læge og forfatter Anders Fomsgaard.
2. sal
Husum Bibliotek

Frederikssundvej 290
2700 Brønshøj
Danmark

Anders Fomsgaard vil ud fra sin populærvidenskabelige bog om vacciner (FADLs Forlag, maj 2024) gøre os klogere på vaccinerne, som vi møder gennem livet – fra barndommens mæslinger til de vacciner, vi får i puberteten, under rejser, og som ældre og og under pandemier. Vacciner er et af de vigtigste medicinske fremskridt nogensinde, og de har reduceret dødeligheden af infektionssygdommeverden over. Heldigvis bliver vacciner hele tiden udviklet, forfinet og målrettet flere og flere sygdomme. Anders Fomsgaard dykker ned i vaccinernes fascinerende historie, fra Edward Jenners første koppevaccine i 1798 til Mpox-vaccinen og de banebrydende mRNA-vacciner, som blev udviklet under COVID-19-pandemien og førte til Nobelprisen i 2023. Disse fremskridt peger mod en fremtid, hvor vacciner spiller en endnu større rolle i forebyggelsen af sygdomme.

Foredraget vil også inkludere de praktiske erfaringer, Anders Fomsgaard har gjort sig på en rejsevaccinationsklinik i København og som DNA-vaccineforsker på Statens Serum Institut.

Anders Fomsgaard er læge og forsker ved Statens Serum Institut og adj. professor på Syddansk Universitet

Gratis billet via Billetto, foredrag 2 x 45 minutter med en kort pause imellem.

Alle er velkomne.