Kurser, værksteder og workshops

VENTELISTE! Skriveworkshop: Exofiktion med Rakel Haslund-Gjerrild

Foto: Sofie Amalie Klougart
Har du lyst til at prøve kræfter med at give stemme til en historisk virkelig person? Så er denne skriveworkshop måske noget for dig.
4. sal LIVE, zonerne
Hovedbiblioteket

Krystalgade 15
1172 København K

Det kan du opleve

Denne skriveworkshop handler om exofiktion.
Exofiktion er et nyere begreb for litteratur, som tager udgangspunkt i en historisk virkelig person.

Kurset afholdes af forfatter Rakel Haslund-Gjerrild, der selv har skrevet det exofiktive værk ’Adam i Paradis’ om kunstneren Kristian Zahrtmann og er i gang med en kommende roman indenfor samme genre.

Til skriveworkshoppen vil der være skriveøvelser, introduktion til genren og fokus på, hvordan man strukturerer historisk materiale, finder en stemme til sin figur og overvejer faldgruber og etiske dilemmaer.

Om underviseren

Rakel Haslund-Gjerrild (f. 1988) er forfatter og sinolog. Hun debuterede i 2016 med novellesamlingen ’Øer’ og udgav romanen ’Alle himlens fugle’ i 2020. ’Adam i paradis’ udkom i 2021 og er en roman, der med inspiration fra den historiske maler Kristian Zahrtmanns kunst og tid beskriver et menneske, der levede sit liv i kraftige komplementærfarver og paradokser. Romanen modtog Weekendavisens litteraturpris.

Rakel har to bachelorgrader i henholdsvis Kinastudier og Litteraturvidenskab samt en kandidatgrad i Kinastudier fra Københavns Universitet; hun har i længere perioder rejst i Kina og har opdateret Politikens Forlags Turen går til Kina i 2017.

Praktisk info

• Skriveworkshoppen foregår på Københavns Hovedbibliotek, 4. sal, zone-området.
  • Workshoppen varer fra klokken 14.30 til 16.30.
  • Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding på Billetto.
  • Vi stiller ikke computere til rådighed, så medbring din egen og/eller papir og pen.
  •  Bemærk: Der er meget begrænset bordplads, så formentlig må du sidde med computeren/papir i skødet. Vi anbefaler derfor pen og papir. Vi tilbyder en skriveplade, du kan have som underlæg til din blok/papir.

Har du spørgsmål? Skriv til litteraturformidler Tanne på mail: jx71@kk.dk.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets hovedindgang kan du finde 4. sal på følgende måder:

• Tag elevatoren, som du finder på din højre hånd, når du træder fra Krystalgade ind i Centralsalen. Gå til venstre, når du træder ud af elevatoren.
  • Tag trapperne som du finder på din højre hånd, når du træder fra Krystalgade ind i Centralsalen. Følg trapperne op til fjerde. Zonerne er til venstre, når du træder ud på etagen.
  • Følg rulletrapperne op til 3. sal. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. sal. Gå til venstre for at komme hen til zonerne.