Det Lille Læsekit: Sådan kommer du til månen

Hvilket transportmiddel bruger man? Hvad spiser man på månen og hvilke væsner lever deroppe? Der er meget, man skal vide før man kan rejse til månen, men bare rolig - der er hjælp at hente i litteraturen!

Læsekit til månerejser

Dette er et læsekit til den stålsatte astronaut, nysgerrige månerejsende eller modige opfindertype som I sammen i familien kan dykke ned i. Det er en form for kuffert, der rummer al den viden du skal bruge, for at blive rejseklar til dit måne-eventyr, delt op i kategorier som transport, mad, månedyr og meget mere. Vi har kigget i alle de bøger, vi kunne finde, som fortæller om, hvordan du velforberedt kommer til månen.

Find link til lån af bøgerne i bunden af siden, undtagen "Mulle og Månen" og "Til højre for månen" som kan lånes via bibliotek.dk.

Lån Mulle og månen på bibliotek.dk

Lån Til højre for månen på bibliotek.dk

1. Hvor langt væk er månen egentlig?

Den ser måske ud til at være tæt på, men månen er faktisk længere væk end man skulle tro. I jordtid tager det en uge at rejse til månen, men i månetid tager det en remit – og det føles som et par timer for mennesker.

I "Mulle og månen" kan man lære, hvor svært det faktisk er at finde ud af, hvor langt væk månen er. Fra 2 år

I "Samson på Månens bagside" kan du læse mere om, hvor lang tid det tager at komme til månen. Fra 8 år

2. Hvad for noget udstyr skal du have med?

Det er vigtigt at have en særlig månedragt på, som skal kunne holde til temperaturer helt fra minus 155 grader til plus 155 grader! Dernæst skal man skaffe et rumskib - man kan bare bygge et selv! Med i rumskibet kan man f.eks. tage værktøj - en skovl og en sav, til hvis man skal grave og bygge på månen. Man kan også tage forskellige kornsorter og små planter med, så man kan se om man kan dyrke ting på månen. Det er også altid godt at have en hund med, f.eks. en udmærket jagthund. Derudover skal du have en portion englefyld med, til hvis der kommer huller i verdensrummet. Dem kan man nemlig stoppe med englefyld. Et grønt plastiksværd er også praktisk, hvsi der er et månemonster, der skal bekæmpes!

I "Til højre for månen" kan du læse om hvordan du bruger englefyld. Fra 4 år.

I "Månekalle og det magiske sværd" ​kan du læse om forskellige væsner Kalle møder på sin vej - både feer og trolde og drager. Og han bekæmper dem med sit grønne plastiksværd. Fra 5 år.

I "Samson og Månemonklen" kan du læse om, hvordan Samson kommer til månen og bygger et rumskib. Fra 8 år.

I "Afgang til Månen" kan du læse om, hvordan man forbereder sig på at rejse til månen med udstyr og fysisk træning. Her øver Peter sig på at være vægtløs og lærer, hvordan man spiser mad fra en plastiktube. Fra 9 år.

I "Rejsen til Månen" kan du læse om, hvordan en gruppe opdagelsesrejsende planlægger, hvordan de vil skydes til månen i en kanon, udvælger den bakke, det skal foregå fra og hvad de vil laste deres rumskib med. Fra 9 år.

3. Hvordan kommer du derop?

Der er flere at komme til månen på. Den mest brugte metode er med et rumskib, ligesom "Samson gør i Samson og Månemonklen". Men man kan også bygge en lang trappe som man kan klatre op ad - det gør Hugo og Hulda i "Til højre for månen" med alle alfabetets bogstaver og den rækker hele vejen op til månen. På vej op til månen skal man passe på ikke at lave hul på verdensrummet, for så kan der komme alle mulige ting væltende ud - huse, heste og meget mere! Men hvis det skulle ske, stopper du bare hullet med englefyld.

I "Til højre for månen" kan du læse om hvordan Hugo og Hulda klatrer til månen på en trappe af bogstaver. Fra 4 år.

4. Hvordan får du mad på månen?

Nogen mener, at alt det mad vi glemmer på jorden eller som ikke bliver spist havner på månen i store bunker. I "Månekalle og det magiske sværd" ligger der i hvert fald store bunker med chokolade og frikadeller lige til at spise. I andre fortællinger skrives det, at Måne-monklerne - folket der bor på månen - lever af citronmåner.

I "Samson på Månens bagside" kan du læse mere om, hvad måne-monklerne spiser. Fra 8 år.

I "Månekalle og det magiske sværd" ​kan du læse om hvordan Månekalle finder de store bjerge af glemt mad fra Jorden. Fra 5 år.

5. Hvilke væsner og ting kan du finde på månen?

Månemonklen og mini-monklen er kendte månevæsener - de bor på månens bagside og har deres egne rumskibe, som er lavet af alt det skrot og skrald mennesker sender ud i rummet. Hvis man er uheldig kan man også løbe ind i drager og trolde og nogle gange alfer - men alfer skal man ikke være bange for, hvis man har været artig. Der er ofte meteoritregn på månen, så man skal lige passe lidt på hovedet når man går rundt deroppe - til gengæld kan man så tage et par månesten med hjem; de er flotte og skinner.

I "Samson på Månens bagside" kan du læse mere om, hvordan måne-monklerne bor. Fra 8 år.

I "Månekalle og det magiske sværd" kan du læse om de uhyrer Månekalle løber ind i og hvordan han tackler dem. fra 5 år.

Rigtig god månerejse!