Sommerromancer og ferieflirts

Nyder du også at læse om (u)lykkelig kærlighed? Så er disse titler lige noget for dig

Den romantiske litteratur har ry for at være en smule underlødig. Kærlighedsromanerne er placeret i en kasse sammen med sukkersød popmusik og romantiske komedier og bliver ofte omtalt som en såkaldt guilty pleasure: en nydelse forbundet med et lille gran af skam. Jeg vil dog godt slå et slag for genren - og i øvrigt også for popmusikken og de romantiske film, nu jeg er i gang.

Fitness for kærlighedsmusklerne

Når mange af os nyder at læse romaner om parforhold og (u)lykkelig kærlighed, skyldes det, at det rører ved noget helt grundlæggende i os. At elske og blive elsket er et basalt behov for os mennesker, og gennem litteraturen kan vi afprøve vores følelsesregister helt uden risiko – uanset, om vi i forvejen lever i et lykkeligt parhold eller ej. På den måde er de romantiske bøger som et fitnesscenter, hvor vi træner kærlighedsmusklerne og kommer i bedre kontakt med os selv, vores følelser og behov.

Tomme kalorier?

Jeg skal være den første til at indrømme, at visse kærlighedsromaner indeholder en stor mængde tomme kalorier, og fortællingerne rummer ikke altid den kompleksitet, der hersker i virkelighedens parforhold, men sommetider er det rart med en lidt forenklet udgave af virkeligheden. I den anden ende af spektret findes dog også et væld af bøger, der på nuanceret vis tackler kærlighedens mange facetter og problematikker gennem komplekse og tredimensionelle romankarakterer.
Bøgerne, jeg har fundet frem her, befinder sig på forskellige ender af spektret, så der er lidt til enhver smag - uanset om du er til tomme kalorier eller gerne vil have lidt mere at tygge på.

God fornøjelse!

Oprindeligt skrevet af eReolen.

24.06.19