Graphic novels til de største

Flotte tegneserier og graphic novels kan skabe læseglæde hos unge. Her er et udvalg der spænder over forskellige genre og stilarter, manga gys, klassisk fantasy, og flere dagbøger - f.eks. klassikeren Anne Franks dagbog.

Dit børnebibliotek anbefaler tegneserier og graphic novels til store børn og unge.

Som børnebibliotekar møder jeg jævnligt forældre, der ønsker at deres store børn skal læse nogle rigtige romaner i stedet for tegneserier. Det er som om at de ikke anser tegneserier og graphic novels som lige så gode som traditionelle romaner. Det er ærgerligt synes jeg. Lige nu udkommer der rigtig mange flotte kvalitets tegneserieværker der har stort potentiale til at vække læseglæden hos børn og unge.

Her er et udvalg:

"Anne Franks dagbog: graphic diary"

Dette er en virkelig flot, levende, rørende og både sjov, smuk og lidt uhyggelig tegneserie, som filmskaber Ari Folman og illustrator David Polonsky har lavet. Historien er vigtig, og med denne fremragende bog er der nu endnu en måde at læse Annes historie på. Læs anmeldelsen på Litteratursiden

"Det gyldne kompas: Bind 1"

5 hjerter i Politiken. Dette første bind ud af tre grafiske udgaver af Philip Pullmans kendte fantasy klassiker "Det gyldne kompas" en  medrivende historie om venskab, religion, om Gud virkelig findes, tidsrejser og meget mere.

"Amulet"

Emily og Navin flytter sammen med deres mor ind i et gammelt hus, der har tilhørt deres oldefar. De finder en magisk amulet, og umiddelbart efter forsvinder moderen i husets dybe, dybe kælder. Stemningsfuld graphic novel der med fantasyinspiration, gysereffekter og  en super flot mangastil er dette en serie der vil appellere til mange læsere. Dette er de to første bind på dansk i en serie der foreløbigt tæller ni bind.
Læs anmeldelsen på Litteratursiden

"Liv på spil: en graphic novel"

Hvad ville du gøre, hvis du pludselig fik mulighed for at ændre på ALT? Det spørgsmål må gameren Mads stille sig selv i denne spændende graphic novel. Spændende og tankevækkende graphic novel om bagsiden af uendelig magt. Mads finder hurtigt ud af, at det er ret besværligt at være Gud, men det er svært at skille sig af med det vanedannende spil og de spektakulære kræfter. Læs anmeldelsen på litteratursiden

"Dagbog fra afgrunden"

En socialrealistisk, grafisk roman om ikke at slå til, om død, om angst og ensomhed, men heldigvis også om håb: Hver morgen står Lars ved kanten af afgrunden og venter på bussen. Han passer ikke ind, han ved ikke, hvad man stiller op med piger eller for den sags skyld med livet.

"Mira - #kreaklubben, #familie, #kys"

Dette er bind 3 i serien om Mira. Mira er på vej i pubertet og de store spørgsmål melder sig. Er hendes far, hendes rigtige far? Hvordan skjuler man de små buler, der er på vej under blusen? Og hvordan føles den første forelskelse? Læs hele serien om Mira

Bestil fra listen herunder.

God fornøjelse!

Pernille, børnebibliotekar