Kølige krimier fra Island

I det islandske landskab må det være utroligt let at finde et godt sted at gemme et lig?

Men der sker nu ganske få drab på Island. Måske kan det være en medvirkende årsag til, at islandske krimilæsere kræver realistiske historier?

Derfor optræder der ikke mere end ét lig i hver af den prisbelønnede Arnaldur Indriðasons krimier, fortæller han i Kristeligt Dagblad; men samtidig er han meget inspireret af de islandske sagaer. Jeg har læst de fleste af bøgerne og finder dem fascinerende, mørke og meget stemningsskabende med den melankolske kriminalbetjent Erlendur og hans kolleger.

Forfatteren Yrsa Sigurðardóttir vandt 1917 Palle Rosenkrantz-prisen for bedste årets bedste krimi. Tre år tidligere (i 2014) var den samme bog blevet kåret til årets krimi i Island. Godt nok har vi ikke netop DNA her på eReolen; men vi har et pænt lille udbud af Yrsa Sigurðardóttirs andre titler. Forfatteren skriver iskolde krimier – gerne med feministisk islæt. Desuden sammenligner flere anmeldere hende med med Arnaldur Indriðason.

Også Ævar Örn Jósepsson skriver i den nordiske krimitradition – og sammenlignes med Arnaldur.

Jón Hallur Stefánssons bøger er på en gang velkendt og fremmed land. Underspillet men dramatisk.

Endelig har "Hvor skygger ruge" af Michael Ridpath dybe rødder i den islandske sagatid, mens "Flatøgåden" af Viktor Arnar Ingólfsson også trækker tråde tilbage til de islandske håndskrifter.

/Hanne Ougaard. Bibliotekar i Kultur Østerbro, Københavns Biblioteker.

Oprindeligt skrevet af eReolen.