10 gode bøger til din sommerferie

Sommerferie er afslappede dage i hængekøjen, høj sol og tid til fordybelse. Men hvilke bøger skal holde dig med selskab i hængekøjen? Det har dit bibliotek selvfølgelig 10 fremragende forslag til lige her

Bøger du kan rejse væk i

Du kan rejse langt omkring fra hvilken som helst hængekøje, så længe du har en god bog i hånden eller ørerne. Rejs tilbage i tiden til 1995 i ”Idioten” af Elif Batuman og mød Selin, der lige er startet på Harvard University. Nærmest ved et tilfælde påbegynder hun en korrespondance med Ivan, en lidt ældre studerende fra Ungarn og snart lever de mere gennem e-mails end i virkeligheden. Spørgsmålet er hvor længe de kan fortsætte sådan. I den prisvindende ”Vores døde verden” af Liliana Colanzi kan du rejse med ind i den bolivianske kultur i otte dystre og velskrevne noveller og få en helt særlig læseoplevelse. Vil du en tur til fjerne asiatiske himmelstrøg, så tag slægtsromanen ”Pachinko” af Min Jin Lee med i hængekøjen og bliv draget ind i en episk fortælling om 4 generationer af koreanske immigranter og deres forhold i Japan i forrige århundrede. Du kan også tage med på en dramatisk jagt på familiefortielser sammen med den 23-årige norske Edvard i ”Svøm med dem som drukner” af Lars Mytting. Turen går via to verdenskrige, Frankrig, Shetlandsøerne og tilbage til de norske fjelde. Så er en medrivende og underholdende tid i hængekøjen sikret.

Bøger der giver dig noget at tænke over

Vil du gerne underholdes af en god bog i hængekøjen, som samtidig giver dig noget at tænke over, så er Ian McEwans ”Maskiner som mig” noget for dig. I en alternativ version af 1980'ernes England køber bogens hovedperson en Adam, et kunstigt menneske, der skal være hans ven og hjælper. Da han indstiller hovedpræferencer på Adam, får han hjælp af sin overbo, Miranda, som han senere bliver kæreste med. Adam viser sig at have mere vilje og personlighed end først forventet og et trekantsdrama udvikler sig.
Der er også en masse at tænke over i Audre Lordes ”Der er ingen ærlige digte om døde kvinder”. Du vil sent glemme Lordes kraftfulde og kontroversielle digte om kærlighed, begær, undertrykkelse og vold. Hos Lorde er poesien meget mere end form og indhold. Den er revolutionerende.

Bøger der bringer smilet frem på dine læber

Er du på udkig efter en bog, der kan få dig til at smile, selv når sommeren viser sig fra sin regnvåde side? ”Min søster er seriemorder” af Oyinkan Braithwaite er et unikt nigeriansk mix af domestic noir, krimi og sort humor, der helt sikkert vil få dig til at trække på smilebåndet. Smilet er heller ikke langt væk, hvis du kaster dig over Tine Høegs ”Tour de chambre”. Den er en helt igennem vellykket og velkomponeret roman, der på fineste vis og med en god portion humor behandler emner som venskab, forelskelse, hemmeligheder, sorg, længslen efter at skabe og skrive samt at stå på tærsklen til at være en "ægte" voksen. I Dorrit Willumsens finurlige ”Løg trækker tårer” har manden glemt Wendys 74-års fødselsdag og hendes e-Boks er blevet lukket. Så hun går, tager toget til København og skaber et nyt hjem i en skunk i en tom lejlighed. Den er et lille sprogligt mesterværk om livet tilsat humor og absurditet, du ikke må gå glip af. Kaspar Colling Nielsens forfatterskab spænder bredt fra det helt absurde, over det tankevækkende og til det virkelig sjove og hans ”Dengang dinosaurerne var små” er ingen undtagelse. En talende T-rex og en udstoppet inuit siddende i en kajak er bare to af de mange fantasifulde påfund, du vil møde, hvis du lader ”Dengang dinosaurerne var små” holde dig med selskab i hængekøjen.

Flere anbefalinger til din læsning?

Vil du have flere anbefalinger til din (sommer)læsning?
Tilmeld dig nyhedsbrevet Litterær Luksus.

Foto: Astrid Maria B. Rasmussen