Forfatterspirernes skriveklubber

Seks klubber ved Københavns Biblioteker

Forfatterspirernes Skriveklubber er et unikt tilbud til skriveglade unge i alderen 11-18 år, som foregår seks steder i byen: Brønshøj Bibliotek, Valby Bibliotek, Vesterbro Bibliotek, Østerbro Bibliotek, Kulturstationen Vanløse og Bibliotekshuset på Amager.

Undervisning hver uge

En gang om ugen mødes de skriveglade unge og lærer alt, hvad en ægte forfatter bør vide. Underviserne er yngre, professionelle forfattere, der alle har udgivet op til flere børne- og ungdomsbøger gennem den seneste årrække.

En undervisningsgang består typisk af en opvarmningsøvelse efterfulgt af input fra underviserne og forskellige øvelser. De enkelte undervisningsgange er tilrettelagt således, at deltagerne i løbet af en sæson kommer til at arbejde med flere forskellige temaer og genrer. Der bliver også lagt vægt på at lære de unge, hvordan man læser de skrevne tekster højt og giver hinanden konstruktiv feedback.

Afslutningsfest

Hver sæson rundes af med en afslutningsfest på de seks værtsbiblioteker. Her mødes bibliotekarer og undervisere med forfatterspirerne og deres familier til en både hyggelig og festlig aften med masser af snacks, snak og oplæsning af de bedste tekster, der er blevet forfattet i klubben i løbet af den netop afsluttede sæson. Samme aften vil der være mulighed for at købe medlemskab til den kommende sæson via bibliotekernes hjemmeside, såfremt man ønsker at fortsætte.

Sæsonerne

Forårssæsonen varer fra februar til maj, og efterårssæsonen fra september til november.

Medlemsskab er gratis.

OBS: Ingen undervisning i skolernes vinter-, påske- og efterårsferie.

Underviserne

Valby Bibliotek: Laura Bregnhøi Lohmann (11-18 år)

Vesterbro Bibliotek: Caroline Ørsum (11-15 år)

Bibliotekshuset: Sissel Bergfjord (11-18 år)

Brønshøj Bibliotek: Saynab Farah Dahir (11-18 år)

Østerbro Bibliotek: Tea Bendix (11-18 år)

Kulturstationen Vanløse: Casper Grundtvig (11-18 år)

Forfatterspirernes Skriveklub er støttet af Statens Kunstfond /Huskunstnerordningen.