Bibliotekaren anbefaler Byens Spor

Topkarakter til den norske forfatter Lars Saabye Christensen - et møde med forfatteren som fodnote

Lars Saabye Christensen

- født i Oslo 1953 debuterede i 1976 med digtsamlingen Gly. Derfra og til nu har han henover knap et halvt århundrede forfattet et utal af udgivelser indenfor faktisk alle genrer. Han er blevet prisbelønnet igen og igen. Bl.a. modtog han i 2002 Nordisk Råds Litteraturpris for romanen "Halvbroderen".

Oslo-trilogien

Der er meget biografisk materiale at finde i Lars Saabye Christensens forfatterskab - og Oslo-trilogien - Byens Spor 1-2-3 er ingen undtagelse. Mødereferaterne fra Røde Kors' lokalafdeling, der optræder som gennemgående skelet / tidsramme i romanerne, er dokumentarisk materiale, som forfatteren har fundet i sin afdøde mors gemmer.

Byens spor 1 - Ewald og Maj (2018)

Læseren møder ægteparret Ewald og Maj, der - sammen med sønnen Jesper - bor i et lejlighedskompleks i området Fagerborg i efterkrigstidens Oslo. Der er enkefru Margrethe Vik, som bor i samme ejendom og af og til ser efter Jesper. Jesper er kammerat med slagter Melsoms tunghøre søn Jostein.

Disse personer og flere til følger vi i årene der kommer. Synsvinklerne skifter elegant fra alvidende fortæller rundt mellem de forskellige hovedpersoner. Tidsbilledet er essensen: tunghøre børn kom på åndssvagekoloni og køleskab og telefon indtager hjemmene.

Jesper er musikalsk og oplever intuitivt og klartseende verden gennem musikken.

Byens Spor 2 - Maj (2018)

Toeren starter i 1956 - Jostein og Jesper er teenagere, og der er som en strøm gennem romanen pludselig mere fart over feltet. Jespers far Ewald er død og lillesøster Stine er begyndt i skole - Jesper får en kæreste, mens en skolekammerat dramatisk tager sit eget liv.

Maj begynder at arbejde og udvider sin omgangskreds.

Livet går sin gang, og vi møder mennesker fra alle politiske og økonomiske lag. Det er en interessant og spændende indføring i samfundets sammensætning, de forskellige skæbner, som udspilles i denne periode.

Byens spor 3 - Skyggebogen (2019)

Treeren starter i 1965 - Hovedpersonen Jesper er taget til søs, og andre unge mænd tager over.

Maj er gået på deltid, Stine læser medicin og Jostein er blevet forretningsmand.

Ungdomsoprør og rød revolution præger historien på Stines side. Jesper dukker op fra tågen, og historien fortsætter som vanligt, indtil forfatteren selv skrider ind som en fodnote.

Lars Saabye Christensen er blevet diagnosticeret med knoglemarvskræft, og han ønsker derfor at optræde i sin forventeligt sidste roman. Det bliver vellykket sammensmeltning af nutiden med sygdomshistorien og datidens 1970ere med bl.a. valg til EF op imod vores egen tid med terrorbekæmpelse o.a.

Ikke den sidste bog

Det blev så heldigvis ikke forfatterens sidste bog. Sygdommen kom i bedring og i 2020 udkommer Lars Saabye Christensens erindringsbog: Min kinesiske farmor.