Andre tilbud til skoleklasser

Forløb og arrangementer på Blågårdens Bibliotek

Vi laver på Blågårdens Bibliotek også forløb og arrangementer i samarbejde med eksterne aktører. Skriv til Nanna på ns37@kk.dk, hvis du gerne vil orienteres om tilbud til dit klassetrin.

Quiz på Assistens Kirkegård

Tag din klasse med på Assistens Kirkegård, og quiz om forfattere og andre kendte danskere. Forløbet er uden guide, så I går selv turen og quizzer ud fra nogle trykte kort, som I forinden skal hente på biblioteket. Her får I også en pose med bøger om eller af de forfattere, som I møder på jeres tur på kirkegården. Nanna leverer gerne kort og bøger i dit klasselokale.

• For 3.-5. klassetrin
  • Varighed: Selve turen inkl. quiz varer 30-40 min.
  • Tilbydes hele skoleåret.

Forældreoplæg om startlæsning

Forældre oplyses ved barnets skolestart om, at barnet skal læse 20 minutter dagligt hjemme. Men hvordan skaber man den bedste læseindlæringsproces for sit barn? Denne viden får forældrene jo ikke automatisk leveret ved fødslen.

I oplægget vægtes både det tekniske, pædagogiske og psykologiske aspekt, der skal være til stede for, at en tryg, motiverende og progressiv læseindlæring kan finde sted. Slutteligt bliver systemet bag Københavns Bibliotekers opdeling af letlæsningsbøger i niveauer forklarer, og der er præsentation af letlæsningsbøger til den allerførste læsning.

Oplægget læner sig op ad Københavns Bibliotekers nyhedsbrev i seks dele om startlæsning, som ses på Københavns Bibliotekers hjemmeside. Tilmelding til mailforløbet her.

• Varighed: 30-45 minutter
  • Oplægget kan enten finde sted på børnebiblioteket på en eftermiddag eller aften eller på skolen før eller efter et forældremøde. Oplægget tilbydes også skolens dansklærere i 0. og 1. klasse på børnebiblioteket.
  • For forældre til børn i 0. og 1. klasse
  • Tilbydes hele skoleåret.