Hvad foregår der i en læseklub?

Bibliotekernes læseklubber er for læseglade bogentusiaster af alle slags. Her mødes københavnere for at læse, diskutere, drikke kaffe og frem for alt dele glæden ved god, skæv, sjov og rørende litteratur.

Læseklubber kan beskæftige sig med såvel fag- som skønlitteratur, enkelte værker, hele forfatterskaber og bestemte genrer, og der er ingen fast formel på, hvordan læseklubbens møder skal afvikles. Det er op til medlemmerne selv, hvordan man griber det an. Om der skal være en fast ordstyrer, skiftende forberedelse osv.

I forhold til antallet af personer viser erfaringen, at der er bedst udbytte i en læseklub med max. 10 antal medlemmer.

Læseklubberne kan mødes i løbet af dagen eller om aftenen. Alle biblioteker har en læseklubvært, som man kan indgå aftale med omkring, hvornår ens læseklub mødes, så der er plads.

Hvor ofte mødes man?

De fleste læseklubber mødes en gang om måneden, men frekvensen fastsættes alt efter den enkelte læseklubs lyst og behov.