Projektleder for Vi elsker bøger, Tanne Søndertoft, med den nye illustration

Læseglæde, fællesskab og bøgernes magi

Vi elsker bøger festivalen får nyt visuelt liv med smuk illustration fra Anna Jacobina Jacobsen

En hyldest til læselyst og bøgernes magi

En havfruepige er dybt opslugt af lydbog. Ved siden af hende er tre børn med opspærrede øjne i gang med en gyselig fortælling. En dreng med fodboldstøvler ligger med benene op af en bogryg og læser en bog om fodbold. En fugl titter frem, det drysser med hjerte-konfetti. Vi elsker bøger festivalen – arrangeret af Københavns Børnebiblioteker – har fået en ny visuel signatur tegnet af illustrator Anna Jacobina Jacobsen.

Øjet går nysgerrigt på vandring i denne finurlige, overraskende og festlige illustration, der er en hyldest til bøgernes magiske universer, til læseglæde og læselyst, til læsefællesskaber og de oplevelser, bøgernes verdener giver til både store og små.

Et helt univers til Københavns børnebiblioteker

Anna Jacobina Jacobsen er også den illustrator, der har givet liv og form til resten af Københavns Børnebibliotekers visuelle univers, som I møder på både vores hjemmeside, i trykte materialer og på vores sociale mediekanaler. Med sine fine detaljer og finurlige billedfortællinger styrker Jacobina fortællingen om læsningens magi og børnebiblioteket som et magisk sted.

Jacobinas drømmende og poetiske streg kan også opleves i en lang række børnebøger, som hun har illustreret og de bøger, som hun selv har både skrevet og illustreret.

Om betydningen af bøger og læsning siger Jacobina selv dette

”Jeg håber, at mine bøger kan gøre verden en lille smule større. Verden udvider sig jo, når vi erfarer noget nyt. Det kan være noget mad vi ikke har smagt før, en ny vinkel at se en problematik på, en fremmed duft…Bøger er små verdener i sig selv og for at befinde sig i dem, skal man bruge sin empati og indlevelsesevne. På den måde kan du for en stund rejse i et andet menneske og komme ud på den anden side med en ny erfaring.”

Du kan læse hele vores interview med Jacobina her.

Om festivalen

Vi elsker bøger er Københavns Bibliotekers årlige børnelitteraturfestival. Den 14.-19. marts 2022 kan I igen opleve sjove, boglige aktiviteter for børn i alle aldre, når Københavns Biblioteker hylder børnelitteraturen under temaet ’Forunderlige familier'.

Festivalen foregår over hele byen på Københavns 20 folkebiblioteker, hvor du kan opleve et væld af booktalks, bogjagter, workshops, teater, højtlæsning og forfattermøder for hele familien.

Følg festivalen på Københavns Børnebibliotekers sociale medier, hvor du også kan få læseinspiration og litterære oplevelser året rundt.

Find Københavns Børnebiblioteker på Facebook
Find Københavns Børnebiblioteker på Instagram