Find forunderlige familier med din familie

17.02.22
Hvor mange forunderlige familier kan du finde? Som opvarmning til Vi elsker bøger festivalen inviterer vi jer på en tur i parken med et væld af forskellige og farverige familier. Gå på opdagelse den flotte findetegning og hør om illustrator-arbejdet bag.

To cykelmyg cykler om kamp. Pippi Langstrømpe og Hr. Nilsson hygger sig over en sjov fortælling. Mariehønen Evigglad og Søren Snegl læser har snuderne i en god bog, mens deres små snegle med prikker på snegler rundt. Mens folk står i kø for at få byens bedste boganbefalinger – og hvem kan gøre dét bedre end bøgerne selv?

Men jeres lokale børnebibliotekarer ved vist også en ting eller to om bøger. Og den 14-19. marts står de klar med en masse sjove og lærerige oplevelser, når Vi elsker bøger festivalen løber af stablen. Festivalprogrammet har fokus på alle bøgernes forunderlige, mangfoldige, fantastiske og seje familier.

Derfor varmer vi op til festival og hylder alle de farvestrålende forskellige familier med en flot findetegning. Prøv at se, hvor mange familier I kan finde! Måske kender I også allerede nogle af dem i forvejen fra bøgernes verden?

Find forunderlige familier

Halløj der! Det er lørdag og alle er taget på tur i parken. Hvor mange forunderlige familier kan du finde?

Prøv også at:

• Finde bogormen
  • Tælle hvor mange bøger, der gemmer sig
  • Se hvilken farve den sovende bjørn har
  • Gætte, hvem der har fået små snegle med prikker på
  • Finde to myg, der cykler om kap
  • Finde ud af hvem, der læser en bog med sin abe-ven

Findetegningen kan ses lige her og downloades til print

En fantasifuld bogorme-park skabt af Zarah Juul

Det er illustrator Zarah Juul, der har udført findetegningen. Vi har spurgt Zarah, hvad der inspirerede hende til tegningen:

”Arbejdet med illustrationen startede allerede da jeg læste briefet. Tankerne kører og det næste der skete var, at jeg begyndte at skitse alt, hvad jeg kunne komme i tanke om, når jeg tænkte på familier.

Mange mennesketyper kan man ikke se, bare ved at se familiemedlemmerne. Og mange familiekonstellationer kan man ikke se, bare ved at se familien. Hvordan ved man med sikkerhed, at det er delebørn eller en singlefar?

Et sted man nemt kan se den slags, er i børnelitteraturen. Pippi bor alene og har kun en far. Og mariehønen og sneglen er et meget forskelligartet, men kærligt par. Til de familietyper fra børnebøgerne, der inspirerede mig, tilførte jeg også mine helt egne forældre og børn til illustrationen. De er tegnet med både overdrivelse, som de store fædre, men også som en gul mor uden typiske kvindekendetegn. Det vigtigste for mig var, at alle karaktererne udstrålede glæde og god energi!”

Om festivalen

Vi elsker bøger er Københavns Bibliotekers årlige børnelitteraturfestival. Den 14.-19. marts 2022 kan I igen opleve sjove, boglige aktiviteter for børn i alle aldre, når Københavns Biblioteker hylder børnelitteraturen under temaet ’Forunderlige familier'.

Festivalen foregår over hele byen på Københavns 20 folkebiblioteker, hvor du kan opleve et væld af booktalks, bogjagter, workshops, teater, højtlæsning og forfattermøder for hele familien.

Find det samlede program som PDF her

Find mere information om hver aktivitet her - OBS: aktiviteter lægges online løbende

De bedste hilsner
Københavns børnebibliotekarer