Ukrainsk skønlitteratur på dansk og engelsk

15.03.22
Bliv klogere på den ukrainske folkesjæl gennem litteraturen.

Få mere viden om Ukraine

Skønlitteraturen viser mentalitet og folkesjæl

Kultur og skønlitteratur er altid en god vej til at opnå kendskab til et lands mentalitet og folkesjæl. Selvom ukrainsk er hovedsproget i landet, skriver de fleste forfattere i øvrigt på russisk.

Andrej Kurkov - sort humor og realisme med et tvist

Andrej Kurkov er en af Ukraines største nulevende forfattere, som også har opnået bestsellerstatus uden for landet. Han skriver med sort humor og satire, post-sovjetisk realisme og en vis portion surrealisme.

Du kan reservere hans bøger fra listen herunder, hvor du også finder en podcast med et interview med Kurkov

Sergij Zjadan

Forfatter, digter og sanger/rapper, særlig kendt for at skrive om outsidere i Østukraine efter landets uafhængighed. Han var aktiv i Orange-revolutionen i 2004 og i Majdan-protesterne i 2014. Zjadans bøger har modtaget flere internationale priser.

Marina Lewycka

Lewycka er født 1946 i en flygtningelejr i Tyskland af ukrainske forældre og er nu bosat i England. Hendes bog "En kort gennemgang af traktorens historie" vandt flere priser da den udkom i 2005.

Michail Bulgakov

Michail Bulgakov skal også nævnes blandt ukrainske forfattere da han blev født i den nuværende ukrainske hovedstad Kyiv i 1891, og flyttede til Moskva som 21-årig.

En livslang kamp mod censuren og heftig modstand fra kultureliten vidner om en forfatter med en kompromisløs tilgang til litteraturen og han var ofte for stærk en mikstur for samtidens restriktive sovjetstyre.