Bag om København: 'De nødvendige drab' - 1943-45

Under besættelsen blev omkring 400 danskere likvideret af modstandsbevægelsen, fordi de var mistænkt for at hjælpe den tyske besættelsesmagt.

Men var de nu også stikkere – på den måde, vi historisk forstår det?

Lyt til episoden om de 'nødvendige drab'.

En forsvindende lille del af de drab, som modstandsbevægelserne begik, blev udført på egentlige stikkere – altså på folk, der (eventuelt for betaling) havde angivet modstandsfolk eller danskere til værnemagten eller det danske politi.

(Steffan Elmkjær: Stikkerdrab)

Brugt i episoden - udover bibliotekets bøger

Læs også: Hestetyven, spionen fra Amager- fra Amagernyt
Læs også: Sådan husker "Eigil" sine likvideringer under Besættelsen - fra Kristeligt Dagblad
Læs også: ’Der skulle ikke så meget til for at blive likvideret’ - fra Information

Læs også: ”Ansvar for drab” skrevet af Peter Øvig for Weekendavisen den 28. april 2000 og ” Likvideringen” skrevet af Morten Sabroe for Politiken den 1. april 2001. Derfor kunne jeg ikke finde links.
Læs også: En sabotørs erindringer - på bibliotek.kk.dk

Signaturmusik

Coming Home Again/ Alexander Valentine/ courtesy of www.epidemicsound.com

Følg med

Podcasten er skrevet og fortalt af Berit Freyheit. Der udkommer en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger. Du får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.