Bag om København: Hundeaffæren - flået i stykker af et ondskabsfuldt og nådesløst publikum

Minisode 1: Hun træder ud på scenen. Publikum kommer med vulgære tilråb og bjæffer som vilde hunde.

Ingen ser ud til at vide at hun er renset – endda i en retssag. Eller også er de ligeglade…

Lyt til episoden om Hundeaffæren her

Dette er den første episode af Bag om København, der er en anelse kortere end normalt. De første fire af slagsen, handler om fire scenekunstnere, hvis liv på forskellige måder, udviklede sig tragisk.

Denne gang møder du Ingeborg Bruhn Berthelsen. Ingeborg er en populære revystjerne, der flås i stykker af et ondskabsfuldt og nådesløst publikum. Hendes mangesidige karriere byder på 81 stumfilm i perioden 1911 til 1921. Sideløbende med filmrollerne – optræder hun også på landets revy- og teaterscener.

Musik og andre klip brugt i episoderne

Ingeborg Bruhn-Berthelsen; Den offentlige mening
Musik: Bernhard Christensen. Tekst: Poul Henningsen.
Sang:  Birgitte Bruun

Lille Sommerfugl
Musik: Elith Worsing. Tekst: Axel Andreasen og Ludvig Brandstrup

Sov dukke Lise
Musik: Elith Worsing. Tekst: Axel Andreasen og Ludvig Brandstrup

Følg med

Podcasten er skrevet og fortalt af Berit Freyheit. Der udkommer en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger. Du får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.

Meget mere podcast

Københavns Biblioteker producerer flere andre podcasts om litteratur, historie og kultur – find dem alle sammen her.