Cadeau til Ernaux

25.10.22
Den franske forfatter Annie Ernaux tildeles i år Nobelprisen i litteratur, og hun bliver dermed den 17. kvinde i rækken af vindere af den prestigefyldte pris. I litterære kredse er der overvejende enighed om at Annie Ernaux er den rette til at modtage prisen og den opmærksomhed der følger med.

En sikker vinder

Litteratur er en vigtig del af fransk kultur, og glæden var derfor særlig stor i franske og frankofile litteraturkredse da Nobelkomitéen offentliggjorde navnet på årets modtager af Nobelprisen i Litteratur. Den selvbiografiske forfatter Annie Ernaux har længe været kendt og anerkendt i Frankrig, hvor hun har vundet flere litterære priser, og inden for de senere år har hendes forfatterskab også fået øget opmærksomhed i resten af verden. Ernaux er blevet sammenlignet med Simone de Beauvoir og Marguerite Duras, og ud fra et nordisk perspektiv sættes hun i kategori med Tove Ditlevsen og Karl Ove Knausgård. Hun hyldes især for sin unikke evne til at sammenflette fortid og nutid, og til at beskrive stemninger via refleksioner over tid, kultur og samfundsudvikling, altid med et særligt øje for kvindens rolle og muligheder.

Annie Ernaux og forfatterkarrieren

Annie Ernaux blev født i Normandiet i 1940, og selvom hun debuterede allerede i 1974 var det i mange år jobbet som gymnasielærer der har gav hende brød på bordet og blæk til pennen. Efter pensionen i 2000 satte hun dog alle sejl ind på forfatterkarrieren og siden da er det gået fremad, nu med den ultimative litteraturpris på cv’et. Som 82-årig har Annie Ernaux vundet status som en af fransk litteraturs største nulevende forfatter, og hendes roman ”Årene” fra 2008 ses som hovedværket i hendes forfatterskab.

Nobelprisens kvinder

Nobelprisen er verdens ældste, internationale litteraturpris, og siden den første gang blev uddelt i 1901 har offentliggørelsen af årets vinder bragt alt fra glæde og jubel til utilfredshed og debat med sig. Listen af kvinder der er blevet tildelt Nobelprisen er endnu ikke så lang som ønsket, men med årets tildeling er vi nået et skridt videre på vejen til en form for balance i det store regnskab. I 1909 kunne Selma Lagerlöf glæde sig over at være den første kvinde der blev tildelt Nobelprisen i litteratur, og siden da har æren og lykken tilsmilet lidt mere end et dusin kvindelige forfattere fra hele verden: Grazia Deledda, Sigrid Undset, Pearl Buck, Gabriela Mistral, Nelly Sachs, Nadine Gordimer, Toni Morrison, Wislawa Szymborska, Elfriede Jelinek, Doris Lessing, Herta Müller, Alice Munro, Svetlana Alexievich, Olga Tokarczuk, Louise Glück, og nu også Annie Ernaux.

Læs alle artiklerne fra vores tema om Nobelprisen i litteratur

Læs mere om Annie Ernaux på Forfatterweb