Bag om København: Da diktaturet holdt pause - Berlin 1936 og de danske idrætsorganisationer

Danmark står over for et valg. Skal man blande sport og politik? Eller skal man ignorere den bekymrende udvikling i det nazistiske Tyskland?

Her lytter du til episoden om Berlin 1936

Skal vi tage med i de olympiske lege i Berlin 1936 - eller ej? Idrætsorganisationerne står fast på at sport og politik ikke må blandes sammen. Men hvad så med de jødiske sportsfolk?

3956 atleter fra 49 nationer deltager – Danmark stiller med 106 mandlige og 16 kvindelige sportsfolk. Blandt de 16 kvinder – er der to ganske unge og ganske populære svømmepiger,

1800 journalister fra 59 lande gør De olympiske Lege i Berlin til den største mediebegivenhed nogensinde. Men Berlin ligner altså ikke helt sig selv. Byen er blevet en propaganda-kulisse – symbolet på et venligt, åbent og fredeligt Tyskland.

Lukker de danske idrætsorganisationer øjnene for den nazistiske virkelighed – og hvad stiller man op, når tyskerne pludselig besætter Danmark? Spiller man med – eller mod?

Kilder læst til episoden - udover bibliotekets bøger

OL i Berlin var kynisk propaganda – fra Historienet
Nazisternes olympiske halvleg – fra Information
OL-tradition har dyster fortid: Sådan satte Hitler sit præg på nutidens lege - fra Information
Dansk-tysk idrætssamarbejde – fra idrætshistorie.dk
Dansk idræt i hagekorsets skygge – fra Folkedrab.dk
Fejesving i hagekorsets skygge - fra DR
Vinter-OL var prøveklud for Hitlers propaganda - fra videnskab.dk
Fodbold med Fjenden - fra dengang.dk
I ringen med Hitler – jødisk idræt i 30’ernes Danmark
Dansk idræt og den nazistiske udfordring i 1930'erne

Musik og andre klip brugt i episoderne

Charlie Chaplin - Adenoid Hynkel Speech - The Great Dictator (1940)
Adolf Hitler Speech at Krupp Factory in Germany (1935) British Pathé
Gunnar 'Nu' Hansen rapporterer  fra OL i Berlin i 1936, hvor den danske svømmer Ragnhild Hveger  også kendt som 'Den Gyldne Torpedo', fik sit internationale gennembrud med sølv i 400 meter crawl.
Olympic Sports In Berlin Aka 11th Olympiad (1936) - British Pathé
Olympische Hymne (Olympic Hymn) was the anthem of the 1936 Summer Olympics held in Berlin, Germany. Music by Richard Strauss. Text by Robert Lubahn.
German Third Reich Anthem - Horst Wessel Lied
Gunnar Nu - Nu Rap (We Are Danish Dynamite)
Danmarks Nationalsang Danmark - Rusland EURO 2020

Signaturmusik:
Coming Home Again/ Alexander Valentine/ courtesy of www.epidemicsound.com

Billede af sejrsceramonien er taget af fotografen Holger Damgaard

Følg med

Podcasten er skrevet og fortalt af Berit Freyheit. Der udkommer en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger. Du får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.

Meget mere podcast

Københavns Biblioteker producerer flere andre podcasts om litteratur, historie og kultur – find dem alle sammen her.