Bogen bag tv-serien: Tjenerindens fortælling

Tag med til et undertrykkende og dystopisk samfund, hvor håbet alligevel lever.

“Tjenerindens Fortælling”, foregår i den diktatoriske stat Gilead, hvor et fanatisk, religiøst styre kontrollerer magtforholdene med hård hånd og slår grusomt ned på alle, som ikke kender deres plads.

Margaret Atwood

Margaret Atwood er en prisvindende canadisk forfatter med en lang række udgivelser bag sig. Hun debuterede i 1964 med digtsamlingen “The Circle Game”, og har siden da udgivet over 40 romaner, noveller, digtsamlinger og essays, foruden tegneserien "Angel Catbird".

Atwood er bl.a. inspireret af George Orwell og Edgar Allan Poe, og ”Tjenerindens Fortælling” er ofte blevet sammenlignet med Orwells ”1984”.

”Tjenerindens Fortælling” er Atwoods fjerde udgivelse og er blevet en af de mest populære.

Tjenerindens fortælling

Tv-serien

På streamingtjenesten HBO kan du følge den populære og prisvindende serie “Tjenerindens fortælling”. Serien har haft kæmpe succes, og har på denne måde været med til på ny at fremhæve den dystopiske klassiker fra 1985 af forfatter Margaret Atwood.

Fortællingen

"Tjenerindens fortælling" foregår i den diktatoriske stat Gilead, hvor et fanatisk, religiøst styre kontrollerer magtforholdene med hård hånd og slår grusomt ned på alle, som ikke kender deres plads. Her holdes unge fødedygtige kvinder som avlsdyr hos statens overhoveder, kommandanterne og deres koner, så de kan videreføre deres slægt.

Da mennesket har forurenet kloden, er der meget få fødedygtige kvinder tilbage, og dem der stadig kan få børn indfanges derfor til netop dette formål. Dem som ikke kan tjene et formål, eller har sat sig op mod styret, bliver sendt til arbejdslejre, hvor de i værste fald skal håndtere giftigt affald - et job som i sidste ende medfører sygdom og en tidlig død.

Vi følger June, som har fået givet navnet Offred, og hendes fortælling som skifter mellem nutid og fortid. June havde job, mand og barn, men fik frataget alt da samfundet blev overtaget af det nye magtsystem. Offred er nu tjenerinde i en af de øverste kommandanters hjem og skal foruden huslige gøremål hver måned stille sin krop til rådighed for den såkaldte ceremoni. Det er ikke tilladt for kvinder (uanset stand) at læse og skrive, og overtrædes denne lov, bliver kvinden en finger fattigere.

Selvom narrativet kan lyde som skrækindjagende og nærmest uudholdelig læsning, formår Atwood at give June en styrke og selvstændighed i hendes personlige fortælling. Det er Junes personlige historie der er kernen i historien, og gennem den holder hun modet og håbet om forandring i live.

Efterfølger

I 2019 kom efterfølgeren "Gileads døtre", som foregår 15 år efter vi forlod Offred i første bog, og ikke hænger sammen med tv-seriens udvikling af historien, som efter første sæson har digtet videre på historien.

Det er bl.a. alle de spørgsmål, som læsere gennem tiden har haft til historien, som gav Atwood ny inspiration. Dertil har tv-serien været med til at skabe en fornyet interesse, og nye læsere er kommet til.

Dystopi

“Tjenerindens Fortælling” bliver ofte beskrevet som et værk, der kan fortælle os noget om vores egen tid, grundet de problematiske temaer den behandler. Den bliver derfor af flere opfattet som en meget aktuel og vigtig samfundsfortælling. I forhold til temaerne om køn og magtforhold har Atwood dog udtalt, at hendes vision ikke har været at tegne et skrækindjagende fremtidsscenarie. Historien er først og fremmest inspireret af historiske perioder, hvor kvinder har været nægtet fundamentale rettigheder i patriarkalske samfund.

Med ”Tjenerindens Fortælling”, skaber Atwood et forestillet samfund med ulige magtforhold og religiøst funderet kønnet determinisme, hvor køn og biologi afgør menneskers skæbne. I vores moderne verden, skriver hun sig dermed ind i den dystopiske genre, og mange ville også fristes til at placere romanen i sci-fi-genren. Ifølge Atwood selv, skal hendes fortællinger dog ikke ses som klassisk sci-fi, men som “spekulativ fiktion”, da de foregår i en verden meget lig vores, og ikke i en fjern fremtid.

Udover det dominerende tema om køn og magtforhold, er menneskets forhold til naturen og civilisationers forurening af jorden et andet og meget centralt tema, i både denne og flere af Atwoods fortællinger. Køn og natur flettes sammen i et bio-etisk motiv, som følge af menneskets problematiske forhold til naturen og deres egen biologi der lider herunder.

Oprindelig skrevet af Anita, kulturformidler på Københavns Biblioteker

Billedet af  Atwood er brugt under CC Attribution-Share Alike 4.0 International