City og digterne

Podcast: Forfatterne Søren Ulrik Thomsen og Henrik Palle skriver om København i aktuelle bøger.

Han boede der kun et års tid, men det har sat sig dybe spor. Han var sammen med familien flyttet fra Stevns ind til midten af København – Store Kongensgade 23 nær ved Kongens Nytorv.

- I de 50 år der er gået siden da, er der sket langt vigtigere ting, men jeg er vendt tilbage til det sted, fordi det var magiskt.

Hør podcast

Søren Ulrik Thomsen har skrevet mange digte med udgangspunkt i København og hans debut i 1981 var med storbydigtene "City Slang" som senere blev sat i musik af Lars H.U.G.

Søren Ulrik Thomsen er en af de markante overlevende firserdigtere, hvor både Michael Strunge og F.P. Jac døde tidligt.

Samtidig med digtene begynder Søren Ulrik Thomsen i 1985 med "Mit lys Brænder" at skrive essays, hvor han deler sine overvejelser og refleksioner. Det seneste essay er "Store Kongensgade 23" fra 2021.

Benzin og nostalgi

- Der er jo mange steder i København, der minder mig om mit liv, men St. Kongensgade minder mig om følelsen af at fremtiden ligger foran mig. Men det minder mig også om en periode i mine pubertet, hvor min mor var meget syg. Lå i 7 år på sindssygehospitaler og fik en masse elektrochok. Så der er også en stor sorg forbundet med adressen.

- Ligesom maleren Oluf Høst har bondegården som hovedmotiv , så har jeg også et yndlingsmotiv – St. Kongensgade 23.

For Søren Ulrik Thomsen er der en lang kæde af forskellige betydninger forbundet med den adresse. Det erotiske, puberteten, fremtidsforventning og sorg. Alle betydninger foldes ud i det lange essay, som i 2022 også var indstillet til Politikens romanpris.

- Når jeg har kigget tilbage på 1970ernes København, så har jeg nok været drevet af nostalgi, men nostalgi i sig selv er uinteressant. Det er ligesom benzin. Det interessante er hvad benzinen bruges til, hvor bilen kører hen.

- Jeg forsøger at bruge nostalgien til at tænke med – hvad var det jeg godt lide ved det gamle København. Hvordan får man den samme intense storby-følelse som jeg havde da jeg kom til København. Trafikken er en væsentlig del af storbyfølelsen, men f.eks. lad være med at lave Nørrebrogade om til en udslukt gade uden biler. Det var et vitalt sted i gamle dage.

Stueplanten og kirkegården

En anden digter og essayist, der har skrevet en aktuel bog med udgangspunkt i oplevelsen af København, er den 59-årige Henrik Palle.

Han begyndte for alvor at skrive digte i en sen alder. Under den første coronanedlukning i 2020, hvor han sad indelukket med en stueplante og udsigten fra arbejdsværelset.

- Mit første digt hedder "Åh at være en sukkulent" fordi jeg sad hjemme i min lejlighed på Østerbro og kiggede ud fra mit arbejdsværelse på Holmens Kirkegård. Jeg sad og så på det spænd mellem en stueplante på den ene side og så evighedens kirkegård.

Hans digtsamling "Sene Digte" tager udgangspunkt i en lang række iagtagelser og optegnelser fra København og omegn. Omegnen er Henrik Palles sommerhus i Nordsjælland.

- De kan komme med Istanbul, New York og Tokyo, men hvis der kun skulle være en by i verden som jeg kunne bo i, så er det København.

- Som Jacob Haugaard så rigtigt har sagt; København er den eneste storby, hvor der tales dansk.

Københavnersang fra en anmelder

Han har skriver til daglig klummer om København og kulturlivet i dagbladet Politiken, og han betragter sig selv som københavner.

- Selvom det egentlig er en underlig ekskluderende betegnelse. Alle der bor i København er jo københavnere. Lige meget hvor de kommer fra.

- København er en rummelig by og har plads til de fleste.

- Dan Turell har også påpeget at København er en lillebitte storby.

Henrik Palle er hurtig til at pege på både andre forfattere og musikeres værker, når han skal beskrive København. "Sene Digte" er fyldt med henvisning til musiknumre fra Burt Bacharach og Bowie til Kai Normann Andersen og C.V. Jørgensen, der optræder i flere digte og sågar har fået sit eget digt "Mig og min CV".

Da jeg beder ham om at anbefale en bog om København hiver han "Strejf i København" op fra en af hans gamle kolleger Henrik Vesterberg.

- Det er en overset juvel. Hans bog er en film fra København med scener af dysfunktionelle folk skrevet som både Herman Bang og Charles Bukowski.

City og digterne

BogDate er gode bud på, hvilke bøger lytteren kan tage med hjem i sofaen eller i sengen og hygge sig med.

Anbefalingerne kommer med personlige beretninger fra aktuelle forfattere, litteraturformidlere fra Københavns Biblioteker og podcastværten Claus Vittus.

BogDate 11: City og digterne

14.03.22