Foto: Kenneth Nguyen

Føljetons Folkebibliotek: Emma Holten anbefaler

Emma Holten anbefaler bøger om feministisk fantasi og virkelighed

Føljetons folkebibliotek: Feministisk fantasi og virkelighed

"Der hersker desværre en forestilling om, at en samling af feministiske anbefalinger som denne vil være 16 bøger, der skælder dig ud. 16 bøger, der fortæller dig, at du er en værre sexist, og at der er meget lidt, du kan gøre ved det. Det er mit håb, at denne liste kan vise, at hvis der er noget, feminister er akut bevidste om, så er det, hvor kompleks verden er, og hvor lidt vi forstår. Og at det, vi læser, oftest er et forsøg på at forstå lidt bedre. Derfor består min liste af liv, årtier, lande og erfaringer, der ikke er mine, men som har kompliceret mit verdensbillede og fået alt til at føles større. Jeg er her ikke for at fortælle dig, hvordan du skal leve dit liv, men det ville sgu være skønt, hvis vi alle forstod lidt mere om, hvordan andre lever deres."

- Emma Holten

Om Føljetons Folkebibliotek

Nyhedsmediet Føljeton har lanceret et 'folkebibliotek'. Føljetons Folkebibliotek, hvor alle kan låne bøger om aktuelle og presserende emner – udvalgt af gæstekuratorer, der sætter en alternativ dagsorden. Første sæson af Folkebiblioteket er kurateret af Emma Holten. Under overskriften "Feministisk fantasi og virkelighed" har hun udvalgt 16 yndlingsbøger, der med hendes egne ord har “kompliceret mit verdensbillede og fået alt til at føles lidt større.”

I samarbejde med Føljeton præsenterer Københavns Biblioteker her 14 af de 16 bøger, som Holten anbefaler - så du også nemt kan låne og reservere dem hos os!

Følg med på Føljetons instagramprofil for at læse Emma Holtens tanker om, hvorfor hun har udvalgt præcis disse bøger.