Hvis dit barn kommer på hospitalet

28.09.20
Få anbefalinger til gode bøger om hospitalsbesøg og sygdom af Bodil Svansø, der er bibliotekar på Rigshospitalet.

Alle børn og forældre besøger på et tidspunkt lægen. Nogle kommer også en tur på hospitalet. Enten planlagt eller akut.

Der kan være oplevelser på hospitalet, man kan forberede sit barn på, og der kan være andre, man kan snakke om imens eller bagefter.

Som bibliotekar på Rigshospitalet har jeg forskellige forslag til, hvordan du kan forberede dit barn og dig selv. Målgruppen er børn fra 4 til 10 år.

En af de bedste måder er at lege, hvilket jeg vil skrive om længere nede i artiklen.

Hvad sker der på hospitalet?

Som forældre er det en rigtig god ide at læse bøger sammen med barnet om, hvordan det er at komme på hospitalet. Bibliotekerne har mange at vælge imellem.

Man skal dog være opmærksom på, at fakta ikke altid stemmer helt overens med virkeligheden, og at der kan være forskel på procedurer på forskellige hospitaler. Men bøgerne kan bruges som udgangspunkt for en snak.

Derfor har jeg fundet 5 bøger til forskellige aldre. De kan alle lånes på biblioteket.

2-4 år

"Gurli Gris på hospitalet", 2017

De allermindste kender Gurli Gris, og derfor er bogen et godt udgangspunkt for en snak og ikke mindst for at afdramatisere hospitalet.

3-6 år

"Asger på sygehuset" af Mette Jørgensen, 2012

Asger på 3 år bliver indlagt med ondt i maven. Han bliver undersøgt og derefter indlagt et døgn. Bogen beskriver danske forhold og er meget realistisk med fotos.

"Bjørn på Bamsehospitalet" af Rosa Gjerluff Nyholm, 2016

Bogen introducerer barnet til sundhedsvæsnet på en lærerig og humoristisk måde. Bogen er skrevet i samarbejde med det landsdækkende projekt ”Bamsehospitalet”.

4-8 år

"Sille skal opereres: børn på hospital" af Rikke Rosendal, 2014

Sille på 6 år skal opereres i ryggen. Bogen gennemgår de forskellige procedurer og er illustreret med fotografier. Rikke Rosendal er uddannet kirurg.

7-10 år

"Hospital" af Troels Gollander. Serien Første Fakta, 2017

Bogen er tilrettelagt som let læsning, og den gennemgår de mest almindelige undersøgelser på hospitalet.

Lege Hospital

For mange børn er den bedste måde at lære på ”hands on”. Altså selv at prøve at behandle f.eks. en bamse under vejledning af en sygeplejerske eller andre med sundhedsfaglig baggrund.

Her er ”Bamsehospitalet” et godt tilbud. Det er et landsdækkende projekt, der består af frivillige læge- og andre sundhedsstuderende. Du kan opfordre dit barns børnehave eller skole til at kontakte Bamsehospitalet og invitere dem på besøg på institutionen. Bamsehospitalet kan også medvirke åbne arrangementer på f.eks. et bibliotek.

Læs mere om Bamsehospitalet og andre på

Her finder du også meget anden information om sikkerhed for dit barn, og hvad du gør, hvis det går galt.

På Rigshospitalet har vi gennem mange år afholdt en årlig ”Lege Hospital”-dag, hvor børn og forældre kan få et indblik i, hvad der sker på et hospital.

Barnet får mulighed for at lege sygeplejerske eller læge. Vi har indrettet et mini-hospital i biblioteket med senge, hvor bamser i børnestørrelse agerer patienter. Børnene bliver klædt på med kittel, handsker og mundbind. Med hjælp fra det sundhedsfaglige personale skal de diagnosticere og behandle den lille patient. Der bliver med stor koncentration målt blodtryk, lagt drop eller lagt bandager.

Bamselægen

”Bamselægen” på DR Ramasjang har kørt over flere sæsoner, og de ligger tilgængelige på DRs hjemmeside. Serien henvender sig til de mindre børn. Den kombinerer viden med leg og sjov, og ”Bamselægen” er også læge i virkeligheden. At se nogle af udsendelserne sammen er en sjov og god måde at introducere barnet til hospitalets verden.

Se Bamselægen på DR Ramasjang

”Læger formidler” - for de voksne

Til sidst vil jeg anbefale en god hjemmeside for jer som forældre. Siden hedder ”Læger formidler” og her kan du hente meget viden om børns sygdom og sundhed.

”Læger formidler” er en gruppe frivillige læger, som kan følges på Facebook, Instagram, blogs og podcasts, hvor der er særlig fokus på børneforældres spørgsmål.

Se mere på ”Læger formidler”