Jødisk skæbnefortælling

23.08.22
Den danske jazzmusiker, Benjamin Koppel, kan nu også kalde sig forfatter. Hans debutroman hedder ’Annas sang’. Det er en nøgleroman, som spænder over en næsten 100-årig periode og bygger på Koppels grandtantes liv.

Han har brugt hendes breve og dagbøger som kilder og var også så heldig at møde Anna i de sidste år af hendes liv, hvor hun personligt kunne fortælle om sit spændende og omskiftelige liv. De to blev enige om, at Benjamin skulle fortælle historien som roman. Han fortæller at ca. 20 procent af denne, er virkelige hændelser.

Vi møder den jødiske familie Koppelman i mellemkrigstidens København. Vi har den karismatiske, temperamentsfulde og altdominerende mor Bruche og far Yitzhak, som har opgivet at diskutere med den højtråbende hustru. Hovedpersonen Hannah, er den eneste pige i reden, mens hun har fire brødre.

Musikken er en stor del af børnenes liv og Hannah bliver ligefrem optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium for hendes færdigheder på klaveret. Livet er godt for Hannah i hendes unge liv. Hun får lov til at dyrke sin musik og hun får sig også en kæreste. Dog i hemmelighed, da han ikke er jøde.

For mor Bruche er det vigtigt, at den jødisk tradition og identitet bliver ført videre og dermed også at hendes børn bliver jødisk gift. De fire drenge får dog snoet sig udenom og det lykkes dem alle at blive gift med danske kvinder uden jødisk baggrund. Tilbage står Hannah, som den der ender med at skulle bære traditionen videre. Der bliver indgået en kontrakt med en fransk familie og hun står til at skulle giftes med den tyranniske Francois.

Indgåelsen af ægteskabet bliver forstyrret af starten på 2. verdenskrig. Og hvad der skete her ved de fleste. Ægteskabet slipper Hannah ikke for. Hun må flytte til Paris efter krigen og hendes liv får en skæbnesvanger drejning.

Benjamin Koppel har skrevet en stilsikker og underholdende roman. En forrygende slægtshistorie som er både alvorlig og humoristisk. Det er en roman hvor man kan trække en lige linje op til nutidens problematikker om ligestilling, flygtningeproblematikker og integrationskonflikter.

En stor anbefaling skal lyde herfra.