Mød Rasmus Agertoft fra Bag om København

Anbefalinger: Indholdet i nyhedsbrevet Bag om København skabes af en række medarbejdere og samarbejdspartnere. Én af dem er Rasmus Agertoft, der er historisk konsulent i Rundetaarn.

Allerede da han læste litteraturvidenskab på Københavns Universitet, kunne Rasmus Agertoft kigge op på sit kommende kontor i toppen af Rundetaarn fra kollegieværelset på Regensen over for tårnet. Siden flyttede han med sin familie til Vindinge ved Nyborg, hvor fruen er præst i den stedlige kirke. Når han ikke udforsker Rundetaarns historie, interesserer han sig for kirker og herregårde og ikke mindst adelige gravsten fra 1500-tallet.

Hvilken bog er du i gang med at læse?

Jeg er tit i gang med mange bøger på én gang, og som regel er det noget, jeg skal bruge til et foredrag, en artikel eller et arrangement. Lige nu er jeg for eksempel ved at læse et uddrag af Tycho Brahes "Om den nye stjerne" fra 1573, for i år er det 450 år siden, han opdagede stjernen, og det er Rundetaarn med til at markere. Det er alt for sjældent, at jeg læser skønlitteratur for skønlitteraturens skyld, men når det sker, kan det for eksempel være noget tjekkisk som Bohumil Hrabals formidable "Jeg har serveret for den engelske konge".

Hvis du skal anbefale én københavnerbog, hvilken er det så?

Det er knap nok en bog, men jeg har lyst til at nævne en gammel københavnersang. Min far døde i efteråret, og noget af det sidste, han hørte, var en af sine yndlingssange, "Visen om København", som Carl Brisson indsang i 1940 med tekst af Carl Arctander og melodi af Robert Henriques. Den tindrer af kærlighed til København og har også en historisk reference, fordi den citerer Frederik III’s ord om, at "jeg vil dø i min rede" - hvilket min far netop gjorde.

Hvad er dit yndlingssted i København?

Hvis ikke jeg skal sige Rundetaarns Sneglegang, som er et både smukt og spændende sted, så tror jeg, jeg vil pege på Københavns passager, for eksempel Slutterigade ved C.F. Hansens domhuskompleks ved Nytorv. Jeg bor i Nyborg og bruger tit gaden, når jeg om morgenen spadserer på arbejde i Rundetaarn fra Hovedbanegården. Man kan næsten ikke gå der uden at føle sig som en del af et guldaldermaleri.

Jeg har serveret for den engelske konge

Af Bohumil Hrabal

Forholdene i Tjekkoslovakiet fra 1920'erne til efter 2. verdenskrig, skævt og tvetydigt fortalt af en opportunistisk tjener, der har erhvervet sig menneskeforstand ved at servere i de fineste kredse.
Bibliotek.dk: Jeg har serveret for den engelske konge

Visen om København

Af Carl Brisson

Et udvalg af de bedste viser og sange.
Bibliotek.dk: Visen om København

12.05.22