På Museumschefens Natbord

25.04.22
Hun står i spidsen for byens helt eget museum, hvor Københavns og københavnernes historier fortælles gennem materialiserede vidnesbyrd, så vi kender vores fortid, forstår vores nutid og kan tage stilling til vores fremtid. Vi har budt os selv indenfor hos Louise Jacobsen, chef for Københavns Museum, for at få et peek ind til de gode intentioners holdeplads; natbordet. Eller gulvet, som det er blevet til, efter en nylig flytning, hvor indretningen endnu ikke tillader en eleveret stak. Læs med og bliv klogere på en af byens særlige kvinder. Det viser sig, hun læser en hel del.

Danske forfattere blandt favoritterne

"I øjeblikket læser jeg romanen 'Jonas’ bog' af Jokum Rohde. Jeg har fået den i gave af Jokum, som har været med til at udvikle dele af Københavns Museum.

Handlingen foregår på Vesterbro blandt den rige mangfoldighed, der hersker her, og den er en interessant fortælling om fascination og frelse. Jeg er også i gang med Morten Sabroes 'Du som er i himlen', som er en fin beretning, om hans forhold til sin mor svøbt ind i en historie om Hillary Clinton. Bogen gav jeg til en veninde, der mistede sin mor. Nu har hun læst den, og synes også jeg skulle læse den, og det er rart at have en fælles læseoplevelse. Så er jeg begyndt på Tove Ditlevsens samlede værker, som jeg har fået af min nabo. Museet har udarbejdet en podwalk, som en del af projektet Danske Digterruter, hvorfor jeg tænkte, at jeg ville læse forfatterinden igen. Det er jeg rigtig glad for – jeg husker mest værkerne som pligt, nu er det en daglig gave at give sig selv."

Genlæsninger fra en barndom

"Jeg læser meget med mine børn. Og med børn i tre forskellige aldre bliver det meget forskellige bøger, der læses, hvorfor natbordet også bærer præg af, hvad der optager dem lige nu – og det er alt fra videnskabsteori, feminisme og fuglearter. Og 'De fem'. De holder stadig som historie, og som voksen kan man sidde og more sig over sproget (hvis man vælger de oprindelige). Og så læser min yngste søn 'Mogens og Mahdi' af Kim Fupz Aakeson. De kan varmt anbefales, for de sætter tegninger på de mange tanker, drenge på 10 år har. Det er en foræring, at de skal igennem så mange værker i skolen, for det betyder, at jeg bliver mindet om de mange gode bøger, man har læst og kunne læse igen. Således er lige genlyttet 'Gummi Tarzan' af Ole Lund Kirkegaard, fordi den yngste læser højt, og genlæst 'Den Blomstrende Have' af Naja Marie Aidt og 'Det forsømte forår' af Hans Scherfig– tre gode fortællinger, der også er gode at have som fælles afsæt for mange samtaler."

Byen i (fag)litteraturen

"Og så læser jeg mange bøger om København. Lige nu læser jeg København på Lattergas, der handler om den banalisering, København gennemgår. Bogen har mange gode vinkler og perspektiveringer på byens udvikling og fotos af Roberto Fortuna, som jeg har arbejdet med i mange år. Hans fotos er bare smukke. Udover det har museet sammen med GADs forlag lige udgivet bogrækken København og historien. Bøgerne giver en god indføring i byens historie baseret på den nyeste viden og er skrevet, så både byen og dens borgere belyses helt fra de første bopladser til den moderne metropol i dag."

Når litteratur smitter

"Jeg har ikke nogle egentlige genrepræferencer. Jeg læser Weekendavisens bogtillæg, fordi anmelderne er erfarne læsere, og deres analyser er interessante og meget inspirerende. Også selvom jeg ikke når at læse alle de bøger, de anbefaler. Der er altid flere værker, jeg tænker, at jeg må læse, og som jeg formentlig ellers aldrig selv ville have fået kendskab til. Det er som en stor skattekiste, hvor udfordringen er at skulle vælge mellem alle skattene."

"På museet har vi en bogklub, hvor vi deler læseoplevelser. Ved at lytte til andres læsninger åbnes universer, som jeg ikke umiddelbart selv ville dykke ind i, og den begejstring, der fortælles med, er meget smittende for læselysten. Det samme, hvis en bog gengives med trælshed i stemmen. Det er også interessant at høre andres læsevaner og andres ideer om, hvorvidt man kan droppe en bog, hvis man ikke finder den interessant, eller man skal læse den til ende. Og så er det rart at have et andet fællesskab end det faglige – vi har også en bade-, løbe- og kageklub, så der burde være en mulighed for fællesskab uagtet interesse."

"Jeg prøver at læse bare lidt hver dag. Det er en god måde at få skuldrene ned. Simpelthen et mentalt pusterum ovenpå dagens dagsorden, hvor der er mange ting på huskelister. Når jeg sidder med en bog, så får jeg en lille sprække af fordybelse. Mange gange tænker jeg mere klart bagefter – eller ser nogle andre vinkler ved lige at være revet lidt væk."

Bogen, der gjorde en forskel

"Jeg har flere bøger, som jeg gerne vil anbefale, men af det jeg har læst på det seneste må det være Igennem landskaber af Ann Linn Palm Hansen. Hele bogen er skrevet eller nærmest malet og designet som et kunstværk af ord. Virkelig en anden læseoplevelse."

"Og 'HHV, FRSHWN – Dødsknaldet i Amazonas' af Hanne Højgaard Viemose. Den er helt fandenivoldsk i sin tone og tempo og en god skildring af kvinder. Jeg vil også gerne anbefale Det lykkelige Arabien af Thorkild Hansen. Den er så fin, velskrevet og gribende, og betød at jeg begyndte at læse 'Nærorientalsk Arkæologi' i sin tid. Jeg har genlæst den mange gange. Og det er en stor glæde hver gang."

Vi sender et inspireret bifald til Louise Jacobsen for det generøse indblik i hendes bagkatalog. Det synes at være læste titler snarere end blot gode intentioner, der finder vej til det intermistiske sengebord. Tusind tak Louise!

Er du til litterær luksus?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet Førstevælger og vælg "Bestsellere og anmelderdarlings”