Susannes klassikere

Skribenterne på Litterær Luksus har i anledning af den nationale 'Klassikerdag' d. 21. september udvalgt dels deres favorit i den prestigeramte genre; og dels deres bud på, hvilken bog der kandiderer til at tilslutte sig dette ekstraordinære selskab. Her er det Susanne fra Husum Bibliotek, der får fornøjelsen.

En klassisk klassiker: Elsa Morante 'Historien'

Italien er kendt for andet end at slå os i fodbold. F.eks. for forfatteren Elsa Morante, der i 1974 skrev krigsromanen og skæbnefortællingen ”Historien”; en bog om de små skæbner i den store krig. Romanen, der finder sted under 2. verdenskrig og lige efter, ruller den lille families historie ud, og de konsekvenser som krigen har på det jævne menneske. Jeg fanges umiddelbart af skildringen af den lille elskelige men også sygdomsramte Useppe, hans psykisk syge mor Ida og hans politisk engagerede storebror Nino, der mere styres af sine følelser end af sit intellekt.

Romanen kan læses både som en gribende familiekrønike, som en spændende fortælling om en ung mands politiske udvikling men også som en eviggyldig historie om krig og krigens konsekvenser.

En kandiderende klassiker: Jakob Ejersbos 'Liberty'

Et dansk værk som allerede nu betegnes som en nyklassiker, og som jeg tror vil blive stående som et væsentligt værk også fremover, er Jakob Ejersbo trilogi (2009) fra Tanzania: ”Eksil”, ”Revolution” og ”Liberty”. I bogen Eksil møder vi 15årige Samantha, der har boet i Tanzania fra hun var 3 år, og som slås med identitetsproblemer, uinteresserede forældre, kedsomhed, misbrug og en generel grænseoverskridende adfærd.

Bind 2 ”Revolution” består af en række noveller, hvor en flere bipersoner fra ”Eksil” pludselig bliver hovedpersoner. Hvor ”Eksil” mest beskrev den hvide piges liv i Afrika, møder vi her afrikanernes liv, når det er værst. I ”Liberty” – det sidste og længste bind, og den bog, der er min personlige favorit, står venskabet mellem Christian, Samanthas ven fra bind 1, der vil være afrikaner, og afrikaneren Marcus der vil være europæer i centrum. Værket er enestående i sin skildring af identitetsløshed og af mødet mellem sort og hvid kultur, og de forskellige muligheder, vi mennesker fødes ind i. Det er et værk, hvor man dufter, smager og mærker Afrika.

Er du til litterær luksus?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet Førstevælger og vælg "Bestsellere og anmelderdarlings”