Foto af forsiden af bogen Moln - jorden husker af Michael Kamp

Uhyggelige bøger

To af bibliotekarerne på Ørestad Bibliotek, Mads og Morten, har netop haft en booktalk om uhyggelige bøger, og de gode gys skal I selvfølgelig ikke snydes for.

Uhyggelige bøger er der mange af.

Vi har udvalgt seks titler, som vi holder særligt meget af, fordi de er klamme og neglebidende. Fordi de potentielt er bøger, der får dig til at tisse i bukserne, holde vejret, ønske at du boede i et hjem uden kælder, og som vil få dig til at sove med tændt lys fremover.

Morten anbefaler:

"Når lyset tændes" af Keneth Bøgh Andersen:
En novelle samling der tager udgangspunkt i børn fra folkeskolens oplevelser, når de f.eks. kommer til at lave telefonfis med Djævelen, finder et kamera der slår ihjel (den person man fotograferer dør kort tid efter), om at blive lukket inde i Zoo, og burerne pludselig går op og meget mere. Gode korte gys til alle fra 12 år og op. Findes også på e-ereolen.dk

"Små onde svin" af John Kenn Mortensen:
Drengen Sebastian må flytte ind på en hjemsøgt herregård på Lolland hos sin onkel Gunnar. Gunnar vil restaurere gården, der ligner en ruin, og som ligger lige ved en kirkegård. Gunnar forsvinder efter en dag, og Sebastian, hvis mor er indlagt på den psykriatiske afdeling, må klare sig selv på herregården, hvor det i den grad spøger om natten. Heldigvis får han hjælp til at komme ånderne til livs af en gruppe freaks, der beskæftiger sig med det okkulte, fra hans nye skole som kalder sig "Små onde svin". En spændende paranormal gyser med en grusom bøddel, en gravso, krager og en bande seje unger, som trodser al frygt for at bekæmpe det onde som hjemsøger egnen.

"Moln - jorden husker" af Michael Kamp.
En række noveller, som alle tager udgangspunkt i byen Moln, som ligger oven på en gammel mose, hvor mennesker og dyr er blevet myrdet og ofret siden fordums tid. Alle hovedpersonerne har en tilknytning til folkeskolen i byen, hvorfra der hvert år forsvinder elever fra den ene dag til den anden. Bogen er super klam - forestil jer at blive hjemsøgt af flere spøgelser på en gang, som følger med en i bad, i seng - ja overalt. Hvor børn bliver muret inde i væggene på skolen, og hvor jorden husker - og kræver blod. Virkelig skræmmende, med mange norrøne folkevise henvisninger og en bog, som virkelig understreger at du skal IKKE gå ned i kælderen. Endelig er det også en bog med verdens mest uhyggelig beskrivelse af en juleaften, en hvid jul, som du aldrig glemmer! Findes også på e-reolen.dk

Forfatteren af "Moln - jorden husker" Michael Kamp, der er meget produktiv, har også indgået et samarbejde med youtuberen Tænkehatten. Sammen har de udgivet fem bøger, og hér kan du høre flere af historierne:
Link til historierne fra Michael Kamp og Tænkehatten på youtube.

Mads anbefaler:

Stephen King: ”Den lange vandring” (1979):

King fortæller en skræmmende, barsk og fascinerende historie om mennesker under ekstremt pres. 100 drenge deltager i konkurrencen ”Den lange vandring”. Reglerne er enkle. Man skal gå med minimum 6 km i timen, ellers får man en advarsel og efter 3 advarsler bliver man skudt på stedet. Vinderen er den der overlever til sidst. Drengene ved at de er indbyrdes konkurrenter, og at de andre er nødt til at dø, hvis de skal overleve, men alligevel opstår der venskaber og sammenhold. Men vil det holde efterhånden som det hele spidser til? Den Lange vandring er en af Kings bedste bøger og har inspireret bl.a. ”Hunger Games”

Grete Roulund: ”Blackhawk” (1982):

Grete Roulund har skrevet en kort og intens roman, hvor uroen og følelsen af at noget er rav ruskende galt lurer fra første side. Bogens to hovedpersoner, indianeren Blackhawk og hans kollega Keagen, er udstationeret i det kolde nordlige canadiske vildnis langt væk fra civilisationen. På vej hjem fra eftersøgningen af et nedstyrtet fly, bliver Blackhawk bidt i kinden af noget så uskyldigt som en kanin. Tilbage i hytten begynder Blackhawk at blive utilpas, men han lader sig ikke mærke af det, og de to mænd fortsætter deres hverdag, som primært består af at drikke whisky, løse krydsogtværs og småskændes. Deres radio går i stykker, så de kan ikke tilkalde hjælp, og snestormen raser udenfor. Og så bliver det værre…..

John Kenn Mortensen: ”Fribryderen” (Fahrenheit) (2019):

Fribryderen Forhammer er en mand med en mørk fortid. Pludselig en dag vågner han op og opdager at han er på vej til helvede og hans måske sidste og altafgørende kamp. Undervejs i John Ken Mortensen klamme, uhyggelige men også glimtvis morsomme fortælling, oplever vi i flashbacks, hvordan fortidens fejltagelser nu er tilbage for at bide Forhammer i en vis legemesdel.