Besøg Blomsten og læs under den himmelske blomstereng på Ørestad Bibliotek

Gå på opdagelse i biblioteket og find Yoda, Dobby og Kung Fu Panda!

Blomster og Harry Potters hjælper

På Ørestad Bibliotek hænger de farvestrålende orange, gule og røde Louis Poulsen lamper ned fra loftet som en himmelsk blomstereng. Her kan man nemt finde et sted at sidde, for hér er god plads. Biblioteket er et livligt sted, hvor formiddagen primært er dedikeret til skoleklasser og institutioner, men alle er selvsagt velkomne til at komme på besøg. Biblioteket er et stort ”ét rums” bibliotek med rene linier og mange hvide vægge, hvor der ofte er fine udstillinger at se. Der er puslebord, legetøj, puslespil, udklædningstøj og et kæmpe billedbogsmøbel ved navn Blomsten man kan kravle rundt på og inden i. Det er meget populært. Rundt om i biblioteket gemmer figurer af Yoda, Dobby og Po fra Kungfu Panda sig, så tag en tur rundt i stuen og på 1. sal for at finde dem.

Bygningen

Ørestad Bibliotek ligger midt i Ørestad City ved Fields, og der går metro lige til døren. Biblioteket ligger i samme bygning som Ørestad Skole, og bygningen er tegnet af KHR arkitekter. Inspirationen til bygningens udseende med de mange gule mursten og trappeformen på bygningen er en italiensk bjerglandsby. Naboen er Ørestad Gymnasium, som også er en flot bygning, især inden i.

Oplevelser for børn og voksne

Biblioteket huser, udvikler og afvikler mange kulturelle arrangementer for børn, unge og voksne. Som noget helt særligt udvikler biblioteket selv børnelitterære temadage, hvor huset flere gange om året forvandler sig til et litterært univers. I foråret 2018 var der fx en eventyrdag, hvor man blandt meget andet kunne prøve at trække sværdet op ad stenen. Efteråret 2019 var der fx Nomer-dag og selveste Jan Kjær kom på besøg og vi har også haft en Starwars-dag.

workshop

Workshops

Flere gange om året afholdes workshops, hvor midten af biblioteket bliver et stort kreaværksted, hvor der tegnes, males, klippes etc. Det er supersjovt.
I efteråret 2019 var der Krible-krable workshop og Jungle workshop.

Bogklubben Bogbusters

Er du mellem 9 og 13 år og elsker at læse, så vil Bogbusters være noget for dig. De mødes hver måned.

Rytmik

Når sæsonen går i gang, er der børnerytmik for de 1-3 årige om lørdagen, samt babyrytmik for de 3-10 måneder gamle om fredagen. Billetter bookes online.

Legeplads

Lige ved siden af biblioteket i 1. sal niveau ligger der en platform med en stor legeplads, som benyttes af Ørestad Skole i frikvarterne, derudover er den til fri afbenyttelse.

Park og natur

Byparken ligger et par hundrede meter væk. Den er større end Ørstedsparken, og der er mange muligheder for at rutsje, gynge, løbe, og slappe af. Derudover ligger Amager Fælled og Naturcenter Vestamager et metrostop væk, så hér er rig mulighed for at få utrolig mange fede oplevelser som børnefamilie, se dyrelivet: Tudser, hjorte, salamandere, får, køer etc.

Med andre ord, hvis du har hørt, at Ørestad er uden charme og sjæl, så tro om igen, og kom herud og undersøg det selv - fordi hér er masser af kultur, natur og oplevelser. Og sidst men ikke mindst, du kan også møde en trold, der er tegnet af illustratoren og forfatteren John Kenn Mortensen. Den er vi meget beærede over at have permanent på en væg midt i biblioteket.

Morten Findstrøm Herbst
Børnebibliotekar og kulturformidler