D. 23. december er det lillejuleaften

For mange - især børn - en meeeeget laaaang aften, hvor man kun venter på, at det skal blive rigtig jul. Tiden kan forkortes lidt med hjemmebagte æbleskiver, glögg og julesange.

Lillejuleaften er en underlig størrelse. Børnene har fået fri fra skole og skal holde juleferie. De venter kun på juleaften, og ventetiden føles uendelig. Egentlig er den aften ikke noget særligt og den har heller ikke nogen religiøs betydning, men det føles alligevel lidt som om, man bør gøre noget særligt ud af d.23.december.

Æbleskiver og julegodter

Måske er det derfor, der efterhånden er vokset en hel masse traditioner frem, som man forbinder med lillejuleaften. I nogle familier har d.23. december igennem generationer været den aften, hvor man spiser hjemmebagte æbleskiver og andre godter i familiens skød, mens man pakker de sidste julegaver ind og måske pynter juletræet.

Juleglöggen

I slutningen af 1960’erne tog danskerne med begejstring den svenske juleglögg til sig og gjorde den til deres egen lillejuleaftens tradition. Glöggen går fint sammen med æbleskiverne, hvad mange har fundet ud af. Vi kan ikke komme uden om, at den bedste juleglögg indeholder alkohol. Den er derfor KUN beregnet for de voksne.

Ingen hygge uden musik

For at komme i den rigtige julestemning kan I passende supplere glöggen og æbleskiverne med lidt julemusik. Biblioteket har et stort udvalg af julesange på CD:

23.12.17