Da Hovedbibliotekets magasin var vinkælder!

Hovedbibliotekets magasin startede som vinkælder

Af Erik Nicolaisen Høy, Politivennen Live Blogging

Københavns Bibliotekers digitaliserede kan bringe overraskelser. Vi opdagede fx ved en tilfældighed flere fotoer fra Hovedbibliotekets kælder og nuværende Democratic Coffee Bar at disse områder oprindelig var hhv. vinkælder og vinhandel. Fotoerne blev fundet i to små jubilæumsskrifter om Fdr. W. Luplaus Vinforretning. Nedenfor en serie med før-og-nu-fotoer.

Luplau's Vinhandel
Facaden ud mod Krystalgade. Helt til venstre Hovedbibliotekets indgang. Indgangen hvor den velklædte herre er på vej ind, findes endnu. Den er nu blændet, og trekanten over døren er fjernet. Reklamere i vinduet afslører at der blev solgt stærkere sager end vin, bl.a. cognac og madeira.

Krystalgade 15

Her ses samme facade, september 2018. Letgenkendelig på trods af mindre justeringer af vinduer, indgange og indfatninger. Bl.a. er granitstenene omkring dørene blevet slebet flade.

Luplau startede i 1831 som vinhandel og vinstue i Dyvekes Gaard på Amagertorv. I 1836 flyttede den til "Loppetorvet", opkaldt efter de mange gamle sager der solgtes her, på hjørnet af Frederiksholms Kanal og Vandkunsten (den gamle Adelsgaard), 1836-1906. Her omtales i heftet Den "Luplauske gyldne Drue", med dens fine Aroma og fyldige Smag.

Luplau's Vinhandel
Forretningens indre. Til højre ved kakkeloven nuværende hovedindgang. Vinduet vender ud mod Krystalgade, og vinsmagerne sidder i den nuværende Democratic Coffee Bar.

Hovedbiblioteket
Indenfor i forretningen er det straks sværere at se lighederne, men mon ikke dette er et meget godt bud på hvor fotoet er taget? Området er altså slet ikke ukendt med at der sidder folk og indtager forskellige drikke.

Dette hus blev nedrevet, og i stedet flyttede firmaet til en helt ny ejendom, Krystalgade 15 hvor "mægtige Lagerrum var til Raadighed." Som de fleste andre forretninger og virksomheder der flyttede ind i Krystalpassagen, flyttede de hurtigt igen. Allerede i 1918 købtes ejendommen Nørrevoldgade 29 over for indgangen til Botanisk Have ved Nørreport. 9 år blev det altså til for duften af Bourdeaux i stueetagen og store træfade i kælderen.

Luplau's vinkælder
Trængsel i Luplau's vinkælder. De smukt dekorerede søjler findes ikke mere, men loftet er ikke til at tage fejl af: Det er Hovedbibliotekets magasin hvor trætønderne er erstattet af reoler med bøger.

Vinkælder
Også fotoet fra kælderen er vanskelig at placere. Der findes ikke længere så fint dekorerede søjler nogen steder. Og rullereolerne dækker for et samlet vy. Men loftet er ikke til at tage fejl af. Dette kunne være stedet, om end det ikke er helt sikkert.

Der gemmer sig mange lignende overraskelser i jubilæumsskrifter. I skrivende stund er der 227. Du kan jo undersøge om der har ligget nogle forretninger i din ejendom, og undersøge om der skulle gemme sig nogle gamle fotoer der.

Søge Jubilæumsskrifter
Skriv jubilæumsskrifter, tryk rullemenuen ned, og afklik i Søg i Bag om København (markeret med blåt)Tryk derefter på Søg. Når resultater fremkommer, afgræns da yderligere under Materialetype til ebog. Så skulle det hele være lige til at gå til. Her er fx et pragtfuldt vy over tændstikfabrikken H. E. Gosch fra 1923 ved Islands Brygge, hjørnet af Sturlasgade. Intet af dette er formentlig tilbage, nu er der nybyggeri:

Islands Brygge Sturlasgade
På begge sider af Sturlasgade - der nu er åben - er der moderne byggeri i dag. Og de to store palæer er der ikke mere. Også dampskibe ankommer ikke længere til kajen. Men næste gang du tager dig en dukkert i havnen, kan du jo drømme om de tider.

Ikke alle jubilæumsskrifter handler om virksomheder, men en god bid af dem, så: God jagt!

Hovedbiblioteket
Luplau