Det rigtige Dalle Valle!

Daells Varehus jubilæumsskrift 1910-1935 fortæller den allertidligste historien om et af Københavns legendariske stormagasiner

Af Erik Nicolaisen Høy, Politivennen Live Blogging

Daells Varehus - Daells Vareskur - Dalle Valle. Kært barn havde mange navne. Det blev grundlagt i 1910, og dets succes skyldtes en nyopfindelse: postordrer. En slags meget tidlig forløber for internethandel. Kernen i postordrehandlen var postordrekataloger som blev sendt ud til Danmarks husstande.

Daells Varehus
Postordrekatalogerne er et eldorado for modehistorie og hvordan folk gik klædt for 100 år siden.

Postordrekatalogerne indskrev sig i historien om dansk erhvervsliv. Katalogernes historiske værdi fremgår af at Det Kongelige Bibliotek har digitaliseret dem, de kan ses her. Jubilæumsbogen Daells Varehus 1910-1935 giver et levende indblik i hvordan varehuset udviklede sig eksplosivt fra ingenting til at vokse fra Nørregade til Fiolstræde langs Krystalgade, og tilblivelsen af den funkisejendom som står i dag.

Postordrepakker
Pakker fra gulv til loft. Det minder til forveksling om vore dages afhentningssteder for pakker købt via internettet.

Varehuset bygget i (1933) var scene for mange dramatiske begivenheder: Under 2. verdenskrig blev P. M. Daell og hans jødiske sekretær udsat for så grove chikaner af redaktøren af det ultranazistiske blad Kamptegnet Olga Eggers, at det blev selv Werner Best for meget. I 1986 begik Blekingegadebanden et voldsomt røveri.

Til daglig i storhedstiden i 1970'erne var linje 5 ensbetydende med varehuset (den havde stoppested hjørnet af Krystalgade og Nørregade), og mottoet "Flere og flere går om ad Nørregade" var kendt landet over.

Daells Varehus
Daells Varehus startede på hjørnet af Nørregade og Krystalgade. Alt er siden blevet revet ned og renoveret. Så man vil kigge forgæves efter disse bygninger fra 1923.

En kort periode (1977-1988) havde Daells Bolighus til huse i den bygning hvor nu Hovedbiblioteket ligger. Arkitekt Anders Helsted (f.1940) ombyggede ejendommen. Krystalpassagen  blev muret til og i stedet opmuret en rampe. Alt inventar blev fjernet og pudset op på ny. Passagen overdækket, således som vi kender bygningen i dag.

I den skærpede konkurrence kunne Daells ikke klare sig: Det lukkede 1999.

Hotel Sankt Petri
Funkisbygningen i Krystalgade. Nu Hotel Skt. Petri, med Dalle Valle i stueetagen på hjørnet.

I dag huser bygningen Hotel Skt. Petri. I 2007 åbnede en restaurant på hjørnet af Fiolstræde og Krystalgade opkaldt efter et af Daells Varehus' kælenavne. Og at nostalgien hænger ved, fremgår af at der nu findes 14 andre rundt omkring i landet.

Daells Vrehus
Af Københavns Biblioteker