Fake News i Barndommens Gade

Vesterbro Lokalhistoriske Forening og Arkiv: En sjælden gang i mellem er der åbent i porten til Hedebygade 30 A. Fra porten kan man komme til baghuset, hvor Tove Ditlevsen havde sin barndom på 4. sal. I porten hænger der en flot mindeplade af plexiglas, der er lagt over to af digterens håndskrevne digte ”Skellet” og Længsel”. Mindepladen er opsat af Arbejdermuseets Venner i 2002, hvor Tove Ditlevsen ville være fyldt 85 år.

Af Thomas Warburg, Vesterbro Lokalhistoriske Forening og Arkiv.

På mindepladen står der, at ’her boede hun i 22 år’ – altså i Hedebygade. Det er mærkeligt. I sine erindringer skriver hun, at hun var opvokset i Hedebygade.

I Tove Ditlevsens sene teenageår flyttede familien til Westend 32. Siden lejede hun et værelse på Østerbro. To år senere giftede hun sig første gang og flyttede ind hos sin ægtemand i Under Elmene på Amager. Da var hun fyldt 22 år.

Tekst på tavlen: "TOVE DITLEVSEN / blev født den 14. december 1917 / på 4. sal th. i baghuset over gården /// BARNDOMSGADENS DIGTER / - her boede hun i 22 år /// Opsat i 2002 på initiativ af Arbejdermuseets Venner"

Mindepladen er altså ikke helt korrekt. Måske har Arbejdermuseets venneforening ikke gjort deres research godt nok? Måske har beboerne i Hedebygade været lige lovligt lokalpatriotiske? Jeg kender ikke svaret, men synes det er noget rod.

Må vi bede om en korrekt mindeplade – og gerne adgang til mindepladen fra gaden. Jeg må ofte skuffe deltagerne på mine byvandringer om Tove Ditlevsen. Jeg kan ikke garantere, at vi kan komme ind gennem porten til baghuset og mindepladsen. Kun hvis vi er heldige at møde en nabo med en nøgle.

Baghuset i Hedebygade 30 A er bygget i 1884 og er fredet. Derfor har vi stadig et enkelt glimt af arbejderkvarterets tidlige byggeformer med port til baghus og en smal, mørk gård. Men igen -  kun hvis vi er heldige at møde en nabo med en nøgle.

Mere fra Vesterbro Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Hvad sker der i Lokalhistorisk forening? Hver måned inviterer formanden for Vesterbro Lokalhistoriske Forening og Arkiv læserne med indenfor. Her får du Vesterbro-historier set med de lokalhistoriske briller.

Vesterbro Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Historien på muren

Når du bevæger dig gennem København, kan du se tydelige erindringer af byens historie. København er spækket med erindringssteder.

Gå på opdagelse i Bag om Københavns oversigt over mindetavler:

Mindetavler i København
Mindetavler på Vesterbro