Hyskenstræde

Hyskenstræde er en ganske kort gade der forbinder Strøget med Strædet. Ned mod Gammel Strand fortsætter gaden som Naboløs - og den anden vej som Klosterstræde. Nok er gaden kort, men den rummer masser af historie.

Uro

Hvad det lige var der skete under en gadefest den 8 maj 2009, er ikke til at blive klog på. Men resultatet var omfattende hærværk og sammenstød med politiet. Hyskenstræde kom på forsiden af landets aviser.

"Festdeltagerne, der tilsyneladende kom fra det autonome miljø, samledes kort efter midnat i Hyskenstræde, hvor de spillede høj technomusik til gene for områdets beboere. Derefter gik det galt. Foreløbig er der noteret 40 tilfælde af hærværk, og i den grovere ende var der tilfælde, hvor inventar fra forretninger blev slæbt ud på gaden og stukket i brand, fortæller informationschefen." skrev Ritzaus Bureau 9. maj 2009.

Til daglig er Hyskenstræde en forholdsvis rolig gade i Indre By. Her handles i designertøj i "rêve de renard". "H. Danielsens Eftf." sælger smykker og sølvtøj og frisuren sættes hos "Fixplus Studio".

Redegørelse

Urolighederne i Hyskenstræde 8. – 9. maj 2009 (pdf)
Københavns Politis redgørsel om urolighederne, hvor ledelsen beklage:

• at der ikke på et tidligere tidspunkt blev foretaget en egentlig alarmering af det eksisterende beredskab
  • at der ikke tilstrækkelig tidligt blev taget skridt til at standse ulovlighederne.

Navnet

"I gammel Tid, da Vandet naaede op over nuværende Snare Gade og Magstræde, var Badstuestræde og Hyskenstræde de to eneste Gader, som førte mod Syd fra Vimmelskaftet ned til Stranden, og Hyskenstræde er saaledes en af Stadens ældste Gader."
(citat: Hyskenstræde af O. C. Nielsen).

Før og nu: Hjørnet med Hyskenstræde/Amagertorv. Før: Uden tidsangivelsen, Det kongelige Bibliotek. Nu: Marts 2021.

Gadenavnet kan lidt frit oversættes til toiletstræde. Orden “hysken” er et gammel ord for latrin/lokum som kommer af det plattyske huseken (lille hus). Dengang, for længe siden, da standen gik omkring Gammel Strand førte gaden ned til små huse der stod på pæle over det åbne vand. Her kunne københavnerne kommer af med kroppens affaldsstoffer.

Ligesom Krystalgade har skiftet navn fra det mindre flatterende Skidenstræde, blev det forsøgt at ændre Hyskenstræde til Lasse Winders Stræde. Det var tilbage i 1400-tallet.
Blandt byens indbyggere hang navne Hyskenstræde ved og gadenavnet Lasse Winders Stræde forsvandt ud af historien igen.

Lidt om husene

Hjørnehuset Amagertorv 33 / Hyskenstræde 1 er at nyere dato og er opført i 1907-1908. Arkitekt: Victor Nyebøllle og Chr. Brandstrup. Siden 1600-tallet har der været apotek i hjørneejendommen, men i 1971 flyttede "Løveapoteket" ud. I dag handles der tøj i forretningen "Weekday".

Hyskenstræde 8 blev opført i 1798-1802. Tidligere holdt bageriet "Trianon" til i stueetagen og der ses stadig 2 bagerkringler ved porten.
N.F.S. Grundtvig boede i ejendommen i en gangs kort periode i 1804.

Tavle med bygningshistorie.

Hyskenstræde 14 er opført i 1798, nr. 16 i 1797 og nr. 16A i 1851. Det kan læses på en tavle i entreen Hyskenstræde 16, hvor galleri "Stefan Freitag" holder til.

Komponisten

H. C. Lumbye er kendt for Champagnegaloppen, der blev komponeret til Tivolis to års fødselsdag den 15. august 1845. På det tidspunkt var H. C. Lumbye dirigent i Tivoli.

Mindetavle på grå mur
Mindetavle for H. C. Lumbye.

Længe inden da, den 2. maj 1810, blev H. C. Lumbye født i Hyskenstræde 6.
Som 6-årig flyttede H.C. Lumbye med faren til Randers. I Randers lærte han at spille violin. Senere, da H. C. Lundbye var flyttet til Odense, lærte han at spille trompet og som 14-årig blev han militærmusiker.

Som 19-årig kom H. C. Lumbye tilbage til København. Han fik stilling som trompeter ved Livgarden til Hest.

Hyskenstræde set fra Strædet/Læderstræde.

Gesimser med relieffer forestillende svaner ses under vinduerne på 1. sal på Hyskenstræde 3-5. Foto. Sune Hundebøll
13.04.21