Kender du dine ny-klassikere?

Hvor lang tid skal der gå, før et værk kan udråbes som ’en klassiker’? Og hvilke læseoplevelser rækker ud over tid og sted – allerede i sin samtid?

Ifølge Det Kgl. Biblioteks definition, er en klassiker ”et litterært værk, der på tværs af tiden, og hen over landegrænser, formidler en erfaringsdannende kunstnerisk oplevelse.”

I hovedreglen skal et værk have 50 år på bagen, før det kan opnå klassikerstatus. Men der findes også en lang række moderne værker, der har fået så stor international betydning, at de kan kaldes ny-klassikere.

Vi har lagt de læseglade hjerner i blød og samlet en liste af nogle af de mest overbevisende ny-klassikere fra både Danmark og udlandet, der også om 50 år fortjener en plads på klassikerhylden.

Af Københavns Biblioteker
19.04.18