Lys i mørket – rejs med verdenslitteraturen

11.02.22
Længes du også efter forårets lys og fremtidige ferieoplevelser? Så får du her en (langt fra udtømmende, men introducerende) overflyvning af en række verdenslitterære værker, som måske kan vende dit blik mod fjerne egne og dermed funkle for dig som små lanterner i mørket. Værkerne kan læses i vinterferien, inspirere til sommerferien, og så kan de udvide vor litterære såvel som bevidsthedsmæssige horisont.

Hvad er verdenslitteratur?

Betegnelsen ”verdenslitteratur” er lige så ukonkret, som den er rammende. Den dækker nemlig over så forskellig og mangfoldig litteratur som den afrikanske og asiatiske, arktiske og arabiske, nord-, mellem- og sydamerikanske – og en hel masse derimellem. Altså typisk al litteratur uden for Europa. I hvert fald hvis man selv er europæer.

Det kan synes uoverkommeligt at give sig i kast med verdenslitteraturens monumenter: Hvor skal man begynde? Hvilke forfattere er de væsentligste? Men går man i gang, er der meget at hente: fascinerende livsanskuelser, betagende sprog, eksotiske kulturer, iøjnefaldende natur og nuancerende perspektiver på tilværelsen og dagens globaliserede verden.

Et lys i mørket

For verdenslitteraturen gør det muligt for os at tilbagelægge enorme afstande ved blot at bladre et par sider i en bog; at krydse højdepas og landegrænser på ganske få sætninger; og – gennem universelle fortællinger om menneskelige følelser – at skabe forståelse for og nærvær til det, vi forestiller os allermest fjernt og fremmed.

På den måde skaber verdenslitteraturen lys i mørket; i februars skygger såvel som i sindets afkroge.

God læselyst!

/Mathias Emil Stenrøs, Husum Bibliotek