Mød børneværten Kirsten

Mit favoritområde på børneetagen LÆS er området for de større børn og teenagere.

Det er det fordi jeg her ofte er i kontakt med de børn, der selv skal læse bøgerne og ikke deres forældre. Så her kan jeg formidle direkte og spørge ind til deres tidligere gode og knap så gode læseoplevelser.Og så elsker jeg i en alder af 58 stadig at læse bøgerne i denne afdeling, bare fordi der er så mange velskrevne, sjove, fantastiske og rørende historier, der rammer eviggyldige problematikker og har tidløs humor.

En bog fra barndommen

Jeg har fundet hele to bøger fra min barndom. Jørn Birkeholms "Hjælp der ligger en elefant under min seng", fordi den er rigtig sjov! Og Jeane Oterdahls "Dorte rejser til Solkøbing", som desværre ikke kan lånes på biblioteket. Dorte er ikke ret gammel og skal selv rejse med toget for at besøge sin fars faster. Hun glæder sig, men det er også skræmmende at rejse alene med tog. Dorte var en hovedperson jeg i den grad kunne identificere mig med, og så var det min helt egen bog som jeg kunne læse igen og igen – ikke en der skulle afleveres på biblioteket. Da jeg var barn holdt jeg nemlig sommerferie hos min moster, onkel, fætre og kusine på deres bondegård, mens mine forældre begge arbejdede. Jeg skulle selv køre med tog fra Esbjerg til Brønderslev fra jeg var ca 6 år gammel. Jeg var SKRÆKSLAGEN ved tanken om ikke at komme af toget det rigtige sted, eller tænk hvis min moster glemte at hente mig i Brønderslev

Kirstens tips til højtlæsning

Mit bedste trick er entusiasme, oprigtighed og nysgerrighed. Det smitter når man viser sin glæde ved en god bog og går helhjertet ind i formidlingen af den.

Børnevært og meget mere

Jeg  er uddannet boghandler og bibliotekar. De seneste 14 år har jeg arbejdet i boghandel – især med børnebøger. Før det var jeg en årrække pædagogmedhjælper i en børnehave og vuggestue. Når jeg ikke er børnevært, sidder jeg tit og læser hjemme hos mig selv. Jeg er vinterbader, når ikke det regner og blæser alt for meget. Jeg elsker at lave havearbejde og klø fremmede hunde bag ørene. Og så er jeg glad for at lave mad især når jeg får gæster på besøg, som jeg kan dele den med.

Mange læsehilsener Kirsten