Nyt læseklubformat: Del dine læseoplevelser med andre

01.06.23
Bøger kan få samtaler til at blomstre, når mennesker mødes for at dele deres læseoplevelser. Derfor har Københavns Biblioteker udviklet et nyt læseklubformat, som skal give flere københavnere mulighed for at være med i en læseklub.

Flere fællesskaber og større læseglæde

På Københavns Biblioteker arbejder vi for, at flere kan få store oplevelser med litteraturen. En læseklub giver ny inspiration og skaber et fællesskab med litteraturen i centrum, så i en tid, hvor mange efterspørger fællesskaber og mere tid, fx til læsning, vil vi understøtte, at flere får mulighed for at deltage i en læseklub og få styrket læselysten

Der er mange gode grunde til at være med i en læseklub. Vores læseklubmedlemmer siger:

• ”Bøgerne får os til at tale om spændende emner, vi ellers sikkert ikke havde talt om”
  • ”Man møder bøger og mennesker, som tilføjer farve til tilværelsen”
  • ”At høre de andres meninger om bogen gør læseoplevelsen større”
  • ”Før læseklubben havde jeg svært ved faktisk at få læst. Nu holder læseklubben mig i gang”
  • ”Læseklubben inspirerer mig til at læse bøger, jeg ellers ikke selv havde valgt”

Der findes ikke én rigtig måde at læse og tale om bøger på

I en læseklub mødes medlemmerne oftest for at tale om en bog, som alle i læseklubben har læst. Der findes ikke regler for, hvad en læseklub er eller skal være. Det bestemmer klubbens medlemmer.

Man behøver fx ikke at analysere bøgerne, som det blev gjort i skolen. Det er lige så ofte oplevelsen, og de følelser og tanker man har haft med bogen, der deles. Det er sådan, de dybe samtaler opstår i læseklubbens fællesskab.

Det nye læseklubformat

For at give endnu flere borgere mulighed for at være en del af en læseklub, har vi skabt et nyt læseklubformat.

I det nye format står læseklubberne selv for at låne bøgerne, de skal læse. De kan fx lånes via vores hjemmeside, i bogudstillingerne samt i bibliotekets øvrige samling. Læseklubberne kan også finde bøger på via eReolen.

Se hvad eReolen har her.

Københavns Biblioteker hjælper med inspiration til, hvilke titler der kan læses i læseklubberne: Vi opfordrer bl.a. til, at man kigger på vores bogudstillinger, i det nye hjemmesideunivers for læseklubber og deltager i de nye arrangementsformater, som vores biblioteksværter og formidlere fremover vil tilbyde hyppigt i hele byen:

• Til introduktionsarrangementerne vil vores biblioteksværter klæde interesserede på til, hvad en læseklub er, hvordan man bliver medlem samt give anbefalinger til, hvordan man sikrer den bedst mulige oplevelse i en læseklub.
  • Til inspirationsarrangementerne vil biblioteksværterne anbefale bøger til læseklubberne.

Har du lyst til at deltage i en læseklub og/eller komme til et af vores inspirationsarrangementer?

Så læs om det nye læseklubformat