Et børnebibliotek i smuk arkitektur midt i naturen

Børnekultur i de smukkeste omgivelser i Tingbjerg Bibliotek- og Kulturhus

Læs og leg

Mimbo Jimbo sidder og læser "Mimbo Jimbo" i det særlige bog- og læsemøbel på 1.sal i den spektakulære arkitekttegnede Bygning.Han inviterer til deltagelse i fiktionens mange oplevelser. Rundt om hjørnet og ved indgangen til møblet ligger Prinsessen på ærten og sover på madrasser og edderdunsdyner, og rundt om det andet hjørne, i et karnaplignende rum, er der leg på færde.

Foto: Charlotte Brøndum

Natur og kultur smelter sammen

Allerede på vejen til Tingbjerg- Bibliotek og Kulturhus bliver mor, far og børn beriget ved de skønne naturomgivelser. Vestvolden, Utterslev Mose og Gyngemosen pakker Tingbjerg ind i smukke farver, og naturen følger med ind i det arkitekttegnet boligområde fra 1950´erne.

Tingbjerg Bibliotek

Børnekulturen blomstrer

Skørt, skævt og smukt hæver Bibliotek- og Kulturhus sig, og familien bliver hilst velkommen og lokket med dette 'Alice i eventyr land-nonsens' udtryk.
Oplevelserne er mange, og huset byder både på kultur for, med og af børn. Biblioteket er som udgangspunkt et traditionelt Københavns Bibliotek. Bøger, digitale tilbud og professionel assistance er til stede men bliver samtidig formidlet i et utraditionelt rum med små hjørner og store vinduespartier, der gavmildt tilføjer huset lys og udsigt.

Kreativ upcycling for børn

Deltagelse er en høj prioritet. På 2. sal kan børn hver mandag og torsdag mellem kl. 14-18 få øje på muligheder. Her forvandler plastikflasker sig til robotter, eller et nyt mobilholderdesign kan se dagens lys. Koblingen mellem det digitale og hænderne er på den kreative dagsorden, ligesom reparationstemaet er en gennemløbende tråd. ’Upcycling’ kalder på barnets skabende potentiale, og det findes på 2.sal i et mix af teknologisk sammensmeltning.

Kunstneriske udtryk for store og små

Kunsten har mange udtryk, og husets ambition er at dække bredt. Film til de små vises i den smukke sal sidste fredag i måneden, ligesom 6-14 årlige kan danse med professionelle undervisere hver lørdag.

Betina Falsing, bibliotekar
Tingbjerg Bibliotek og Kulturhus