Bibliotekaren anbefaler "Mødrenes gade"

En gade i Reykjavik

Mødrenes gade

Kristin Marja Baldursdottir leverer her en fin lille roman. En forfatter der ofte er meget mere omfangsrig i sine udgivelser. Hovedpersonen er gaden, der flere gange i teksten tydeligt personliggøres: "Gaden er i et strålende humør...".

Det er de islandske kvinders skæbne, som er på spil - tiden er 1960erne, og der kan sættes spørgsmålstegn ved, om forholdene har ændret sig meget siden da.

Marin og søsteren

Der er fokus på en 20 årig pige - Marin, der bor hos sin søster, der er gift og har to drenge. Søstrene er forældreløse og derfor tager søsteren sig af Marin, der som tak fungerer som au pair for søsteren: Gør rent, laver mad og passer drengene.

Vi møder Marin i færd med at afslutte sin studentereksamen.
Der er jalousi søstrene imellem bl.a. pga. Marins muligheder for uddannelse.

Biografen og drømmene

Marin jobber i Biografens billetsalg. Når der er stille i billetlugen, tegner hun fine skitser af tøj og kvinder. Marin drømmer om, hvad kvinderne på tegningerne siger og gør.
Hendes evner indenfor tøjdesign er efterhånden blevet kendt, og såvel søsteren som unge kvinder fra gadens finere lag får snart glæde af hendes tegninger.

Marin er ven med Kristoffer, og de to hygger sig gevaldigt med at studere de forskellige kvinder i gaden - hvem de er og hvordan de er, har de nogle hemmeligheder?
Kristoffer bor hos sine bedsteforældre.

Kristoffer er meget anerkendt blandt de jævnaldrende, så Marin opnår en form for status ved dette venskab.

Smidt ud !

Vendepunktet i historien er, at Marin bliver smidt ud af søsteren, da hun er blevet student. - Marin er i syv sind. Hvor skal hun bo? Jagten går ind for at finde et ledigt værelse i et af de andre huse i gaden. For Marin vil blive i gaden, som hun kender - og hvor hendes eneste familie bor - selvom hun er blevet smidt ud af dem.

Marin kæmper bravt og oplever mange udfordringer og muligheder - men også skuffelser.

eReolen: e-bog og lyd

Kristin Marja Baldursdottir - forfatterskab

Kristin Marja Baldursdottir er født på Island i 1949 - har uddannet sig til og arbejdet som skolelærer og efterfølgende som journalist. Hun har læst islandsk og tysk på universitetet.

Omkring 1970 opholdt Kristin Marja Baldursdottir sig i en periode i  Tyskland. Hun har fra tidligt i sit liv haft udpræget interesse for litteratur og klassisk musik.

Kristin Marja Baldursdottir debuterede med romanen

Mågelatter 1995 (da. 2003)

der skildrer et lille islandsk samfund i 50'erne, der konfronteres med verdenen udenfor - via en hjemvendt islandsk kvinde, der har haft ophold i USA.

eReolen: ebog og lyd

Fra hus til hus 1997 (da. 2013)

er en samtidsroman om landets sociale lag set gennem kvinden Kolfinnas liv, hvor det handler om at overleve.

eReolen: ebog og lyd

Karitas uden titel 2004 (da. 2007)

som bliver gennembrudsromanen, som nomineres til Nordisk Råds Litteraturpris i 2006. Denne og "Karitas - kaos på lærred" er et historisk billede af Island, set ud fra en kvindelig kunstners øjne.

Karlsvognen 2010

Er en helt anderledes roman. Handlingen spænder over tre døgn, som en kvindelig psykiater tilbringer i et sommerhus sammen med en utilpasset teenagepige.

Kantate 2012 (da. 2014)

Endnu en samtidsroman, hvor hovedkaraktererne er i familie. De forskellige generationer og deres  livsvalg krydser og konfronterer hinanden med deres indbyrdes krav og forventninger.

Køligt daggry 2015

er en psykologisk thriller med flg. handling: Efter et kort, intimt møde mellem Thorsteina og den unge vikar Atli, udsættes han for et livstruende overfald. Mistanken falder på en pigeklike fra skolen, og da pigerne efterfølgende bryder ind i Thorsteinas lejlighed, tager hun sagen i egen hånd.

eReolen: ebog

Havblik 2017

handler om den kriseramte 60årige Flora, er først blevet skilt fra sin mand, og har derefter mistet sit job. Der er fokus på ensomhed, depression og selvmordstanker, som dukker op i krisesituationer som denne.

eReolen: ebog

Materialer