De 8 største sysletrends

01.01.23
Få nys om de største trends inden for håndarbejdsbøger - fra sengetøjscouture til Lærke Baggers vilde, uhøjtidelige strikkeunivers.

Tekst: Maria Ostenfeld Pedersen og Sara Nygaard, Københavns Hovedbibliotek

Strikdesigner Lærke Bagger debuterede i 2021 som forfatter med bogen “Strik”. Bagger gør op med traditionerne i sin vilde og uhøjtidelige strikkebog, som stadig er populær hos lånerne.

Bagger er langt fra den eneste fornyer af gode gamle retrodyder. Vi er gået på opdagelse i bibliotekets bogsamling og disker op med de 8 største sysletrends.

Find flere nye bøger med strikkeopskrifter og bløde DIY-projekter i vores Nye bøger-univers.

Strik med attitude

Lærke Baggers bad-ass strikkebog strøg til tops blandt de mest reserverede bøger på Københavns Biblioteker, da den udkom. Der er langt fra den pink forside med syregrønne gotiske bogstaver til den klassiske strikkeskoles pæne og naturfarvede univers. Vi står klar med et par nye, trendy strikke- og hæklebøger, som går i Baggers fodspor.

Korssting mod patriarkatet

Har kniplingsbroderi tidligere holdt kvinden i et jerngreb i hjemmet, så må patriarkatet nu smage sin egen bitre medicin. Vær med til at spidde verdensordenen med feministiske sting og løkker med tre nye bøger om korssting:

Sengetøjscouture

Hvem havde gættet på, at højeste mode blev aflagt sengelinned syet om til kjoler og jakker med mere. Det handler grundlæggende om bæredygtighed ved at genbruge det man har og få mere ud af sin garderobe. Her er tre nyere bøger, der hjælper dig i gang med at sy – med eller uden mønster:

De smukkeste lappeløsninger

Modebranchen er en af de helt store miljøsyndere, og der er kommet fornyet fokus på nøjsomhed ved at stoppe overforbrug og forlænge levetiden på sin garderobe. Find din bæredygtige tøjglæde frem og få smukke, synlige lappeløsninger på yndlingstøjet:

Tresserne har ringet

Galæble, tagrør og avokadosten. Bare rolig, der er ikke tale om en ny, radikal madtrend, men derimod en genopblomstring af 60’ernes forkærlighed for batik og plantefarver. Forfatter og influencer Olga Ravn haft stor betydning for hypen herhjemme via hendes Instagram-profil, hvor man har kunne følge med i plantefarvningens forunderlige og uforudsigelige univers med alverdens sære ingredienser. Få selv gang i de store gryder med tre bøger om plantefarver:

Sig det med papirblomster

Hvad er mere overskudsagtigt end friske blomster i hjemmet eller til at pryde din Instagram-profil? Det skulle da være håndlavede blomster i florlet crepepapir. På bibliotekerne er der rig mulighed for at hente inspiration til at binde dine egne buketter eller kreere papirblomster, som du eller andre kan have glæde af mange år frem:

Fankultur på pinde

Var det noget med et par strikkede mummisokker?  En Minnie Mouse clutch? Og synes du heller ikke det går an med en troldmandsgarderobe uden quidditch-sokker og “expecto patronum”-vanter? Vi sørger for dig:

Mindful strik

Strikning er ikke kun et værn mod kulden, det er også et værn mod hverdagens stress og jag. Der findes flere forskellige håndarbejdsbøger inden for mindfulness, fra rolige malebøger til afstressende strikkebøger. Her er tre udvalgte, der kan guide dig i din pindemeditation:

Sysletrends der ulmer

Smukke bojagi patchwork-gardiner, sjove punch needle-broderier og herlige vægstykker fra den lille væv er spirende trends, som vi venter os meget mere af. Vi forsyner dig med et par engelske udgivelser, så du kan være på forkant, når bølgen rigtig rammer:

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en forlomme

Få besked om de nyeste bøger direkte i din mailbakke!

Få de nyeste bøger og litterære trends direkte i din mailbakke!