Forfatternes drukrute

Forfatteren Jesper Stein fortæller om de litterære drukkenboltes faste rute i København – den såkaldte "Dødsrute".

"Dødsruten" har i mange år været en kendt rute i det indre København, som især kunstnere og forfattere har været fascineret af. Det er en række navngivne værtshuse som man kan besøge indenfor en meget lille afstand.

Fest, farver og drama

Da den århusianskfødte forfatter Jesper Stein første gang kom til København opsøgte han straks "Dødsruten".

- Det var som en turist-attraktion for mig som litteratur-interesseret. Fordi jeg var glad for at drikke, og fordi jeg ville se mine store idoler.

Jesper Stein reflekterer i sin nyeste roman "Ædru" over, hvordan litteraturen og alkohol spillede en stor rolle i det verdensbillede, der voksede frem i ham i 80erne.

- Det som sker i kølvandet på alkohol fremstår i mytologien i litterære værker som meget kulørt, om druk som fest, farver og drama. Det mere kontorpræget forfatter-arbejde med en kop the og skrive til jazzmusik på grammofonen er der ikke så meget mytologi over. Det er et arbejde at skrive ordentligt.

Den nye roman "Ædru" handler om , hvordan han som forfatter skaber sig et liv uden alkohol. Efter mang års misbrug.

- Jeg troede at det måske var en genvej til at få de samme færdigheder som mine idoler havde.

- Man bliver ikke forfatter af at drikke spiritus. Man bliver forfatter af at arbejde hårdt.

Øl-kantine for Gyldendal

Jesper Stein besøgte som ung forfatterspire alle de værtshuse som hans idoler 80er-digterne og andre forfattere frekventerede. Det var Bo-Bi Bar, Wessels Kro, Pilegården, café Dan Turèll og Andy´s.

- Idoldyrkelsen var at de var og er store forfattere. At nogle af dem så også i litteraturen beskæftigede og besynger sig med forfaldet og nedturen og gør det æstetisk, var jeg helt vild med.

- Mit største øjeblik indtraf, da jeg så Henrik Nordbrandt og digteren Lean Nielsen på Bo-Bi Bar.

Baren ligger lige overfor forlaget Gyldendal på vejen Klareboderne.

- Det er jo en klassisk pendlen med de femten berømte skridt i dansk litteratur fra Gyldendal til Bobi-Bar. Det har i mange år været en slags øl-kantine for Danmarks store forlag.

Da Jesper Stein kom til København i 90erne opsøgte han også de gamle værtshuse omkring Nikolaj Plads (også kaldet Minefeltet) f.eks. den over hundrede år gamle Café Nick, hvor Jens August Schade hang ud. Også de nyere værtshuse på ”Dødsruten” Floss og Krasnapolsky fik besøg af den drikkeglade forfatterspire Stein.

- Krasnapolsky hvor Carsten Jensen hang, Floss med Jan Sonnergaard.

Nye idoler

- Jeg købte jo ind på den mytologi som dødsruten er for forfatterspirer. Hvis jeg gik i hundene, kunne jeg måske blive som mine idoler.

Jesper Stein debuterede i 2012 og har skrevet fem krimier om politimanden Axel Steen, og i 2020 romanen Rampen om sin opvækst i Aarhus og sine forældres dramatiske skilsmisse. Romanen "Ædru" kom i marts 2022.

"Ædru" skildrer de første 8 uger af en alkoholikers ædru-liv.

- På det tidspunkt er jeg i gang med et stort selvopgør. Jeg ser på mine idoler.

Jesper Steins nye idoler er den lille gruppe af forfattere som beskriver hvordan de har formået at komme ud af misbruget. Det er de to forfattere islandske Einar Mar Gudmundsson og svenske Per Olov Enquist, der begge har skrevet selvbiografiske bøger om deres alkoholisme. "Sindets Tremmer" af Einar Már, og "Et Andet Liv" af Per Olov Enquist.

Per Olov Enquists roman handler bl.a. om de 10-12 år af hans liv hvor han har det hele, succes og berømmelse og bor ved Sortedamsdosseringen i København. Det er samtidigt en druktur og en tur ned i helvede. Den fortæller Jesper Stein også om i sin roman "Ædru".

- Han drikker nærmest for at dø, og det er en selvdestruktion som jeg ikke selv har været i nærheden af. Han bliver reddet til allersidst, og den viser at der er håb i sidste ende.

- Da jeg første gang læste den var jeg aktivt drikkende, og den gjorde intet indtryk på mig. Men jeg tog fat i den igen, da jeg blev ædru. Jeg vidste at han havde beskrevet det som jeg gik igennem, og nu havde jeg brug for nye idoler.

I dag drikker Jesper Stein ikke alkohol, og han læste de to forfattere, da han var blevet ædru alkoholiker. Begge forfattere omtales udførligt i romanen "Ædru".

- Einar Már og Per Olov har begge med præcision beskrevet løgnen og fortrængningen som alkoholikeren gennemlever. Det betød meget for mig at de begge var forfattere.

Forfatternes drukrute

BogDate er gode bud på, hvilke bøger lytteren kan tage med hjem i sofaen eller i sengen og hygge sig med.

Anbefalingerne kommer med personlige beretninger fra aktuelle forfattere, litteraturformidlere fra Københavns Biblioteker og podcastværten Claus Vittus.

BogDate 12: Fuld og ædru i Kbh

08.04.22