Glædelig kampdag

Tre spørgsmål, fem forskellige svar, det betyder kampdagen for unge kvinder i dag.

I anledningen af Kvindernes internationale kampdag d.8 marts har vi stillet 3 spørgsmål til 5 unge internationale kvinder, som er på besøg i København i ugen op til kampdagen:

Xinge Ju er 16 år gammel og fra Suzhou i Kina

Hvad ser du som den største udfordring for unge kvinder i dit land?

Akademisk - at finde balancen mellem at have forhold til andre personer og bevare det gode forhold til forældrene. Det er ikke sikkert at gå ud alene - mørket er ikke trygt for unge kvinder!

Hvad betyder den 8. marts for dig?

I Kina er det en kommerciel dag, så kvindeprodukter som bh’er og bind er meget billigere end normalt. Min mor og jeg køber stort ind den dag.

Hvilken bog vil du anbefale andre at læse?

“You are the april of the World “ af Lin Huiyin. Den handler om en veluddannet, køn pige som er født ind i en velhavende familie. Den portrætterer en uafhængig, selvstændig kvinde bla. med digte. I 1900 var Kina et meget lukket land. Hun rejste til udlandet for at studere, hvilket var supersjældent på den tid, især for en kvinde. Hun studerede arkitektur og endte med at designe Kinas nationale logo!

Sanaa er 18 år og fra Tripoli Palæstina/Libanon

Hvad ser du som den største udfordring for unge kvinder i dit land?

Traditioner fylder meget i min kultur, og af samfundet forventes det, at kvinder er gift og har børn i en alder af 25 år.

Hvad betyder den 8. marts for dig?

Det er en dag, hvor vi fejrer, at kvinder er ambitiøse og kan opnå hvad de vil! Den repræsenterer hvor fantastiske kvinder er, og hvordan de har kæmpet i århundreder for at opnå rettigheder.

Hvilken bog vil du anbefale andre at læse?

Profeten af Kahil Gibran. Den handler om hvordan vi kan leve frit uden pres fra traditioner og kultur. Det er en bog som definerer kærlighed, kultur og livet selv. Forfatteren var ateist og udfordrede ideen om religion.

Pien er 16 år og fra Baarns i The Netherlands

Hvad ser du som den største udfordring for unge kvinder i dit land?

Holland er et meget lige land. Der er dog ulighed på arbejdsmarkedet, på den seneste liste over lighed i arbejdsstyrken, er Holland røget 16 pladser ned. Kvinder får mindre i løn og der er færre kvinder i topjobs.

Hvad betyder den 8. marts for dig?

Det er en dag hvor vi fejrer at kvinder er lige og frie. Det er en påmindelse om at kvinder ikke altid har haft disse rettigheder – og at vi ikke skal tage dem for givet

Hvilken bog vil du anbefale andre at læse?

Tjernerindens Fortælling af Margaret Atwood. Det er en fremtidsfortælling der foregår i et dystopiske samfund. Ganske få kvinder kan få børn og de få der kan, bliver betragtet som ejendele. Den får mig til at spekulere på om vores nutid er så god som den kunne være – og om vi er så frie som vi siger vi er.

Julia er 18 år fra Warszawa i Polen

Hvad ser du som den største udfordring for unge kvinder i dit land?

Adgang til abort er meget begrænset. Der er kun 3 grunde til at en kvinde kan få abort:

• Voldtægt
  • Hvis barnet har en sygdom
  • Moderens liv er I fare

Hvad betyder d.8 marts for dig?

I Polen bliver dagen fejret med kvinden I centrum – kvinderne får blomster og chokolade, bare fordi de er kvinder! For mig er det en mulighed for at sætte pris på jeg er en kvinde og fejre kvinderne omkring mig.

Hvilken bog vil du anbefale andre at læse?

Mesteren og Margarita af Mikhail Bulgakov. Det er en russisk fantasy med to plot – det ene handler om Poncjusz Piłat og hans historie om at korsfæste Jesus og den anden handler om en ung kunstner der forsøger at skabe et mesterværk, men han har meget svært ved det. I begge historier, er der en djævel som roder rundt I alting, får personerne til gøre det forkerte og får alle til at blive sindsyge!

Astrid er 18 år fra København

Hvad ser du som den største udfordring for unge kvinder i dit land?

Danmark er netop blevet nomineret af Verdensbanken til at være et af de mest lige lande på adskillige parametre. Jeg føler mig meget privilegeret at være vokset op i et land, hvor jeg har de samme basale rettigheder som mine jævnaldrende. På trods af de gode vilkår synes jeg stadig, at vi i Danmark kæmper med et tabu omkring sexuelle krænkelser. En brøkdel af hændelserne bliver meldt til politiet, og endnu færre bliver dømt. Det er vigtigt at tilføje at det selvfølgelig er kvinder såvel som mænd der bliver udsat for krænkelser.

Stærke kvindelige forbilleder er vigtige for en lige fremdrift af begge køn. Kvinder er underrepræsenterede i højere lederstillinger. Dermed ikke sagt at vi skal indføre omvendt diskriminering, men fokusere på at give kvinder mulighed for de stillinger der hidtil primært har været mandligt domæne. Det er vigtigt at piger og kvinder føler sig repræsenterede, og derfor synes jeg at vi kan opfordre flere kvinder til at gå ind i politik.

Hvad betyder den 8. marts for dig?

Den 8. marts er for mig en dag hvor jeg værdsætter de kvinder der før mig har kæmpet for de rettigheder jeg nyder godt af i dag. 8. marts er på mange måder en glædens dag, men også en påmindelse om de mange kvinder rundt om i verden som bliver diskrimineret på baggrund af deres køn, og som stadig kæmper den dag i dag.

Hvilken bog vil du anbefale andre at læse?

Eleanor and Park af Rainbow Rowell. Bogen har siden jeg læste den som 13-årig, efterladt et indtryk på mig. Det er 2 individer som mødes over en fælles glæde for tegneserier og forsøger at undgå de populære børn bagerst i bussen. Eleanor og Park ender med at blive dybt forelskede, og en smuk kærlighedshistorie udvikler sig. Eleanor er en stærk selvstændig pige, som tager vare på sig selv og sine mindre søskende.

08.03.19