Hvad læser Lea Marie Løppenthin?

Lea Marie Løppenthin er aktuel med romanen "Livet går over sine bredder" og har tidligere udgivet borgen "Sæson". Vi har spurgt hende, hvad hun selv læser.

Hvilke bøger har gjort størst indtryk på dig det seneste år og hvorfor?

"1) Lost Children Archive af Valeria Luiselli (USA, 2019) (På dansk De vildfarne børns arkiv, 2019)
En roman om et ægtepar, der tager på roadtrip med deres sammenbragte børn på 5 og 10 år tværs gennem USA. Begge forældre er radiodokumentarister, og leder efter livstegn fra henholdsvis Apache-folket, men og de uledsagede flygtningebørn, der kommer rejsende til fods fra Mexico. Både familien og nationen er i opløsning, indfarvet af sin egen voldelige fortid og nutid."

"2) Fodboldenglen af Hans Jørgen Nielsen (1979)
I bogen møder vi drengene Franke og Frandse fra Amager, der er bedste venner,  men glider fra hinanden som teenagere. Frandse bliver akademiker, imens Franke bliver professionel fodboldspiller. Bogen er udformet som breve fra Frandse til sin 2-årige søn, hvis mor han for nylig er blevet skilt fra. I brevene prøver Frandse at få styr på sine tanker om fodboldens solidariske potentiale, om sin skilsmisse, sit nye liv i et kollektiv og om vennen Frankes tragiske død."

"Både Lost Children Archive og Fodboldenglen fungerer som en slags levende kollager. Det vil sige at sproget hele tiden binder de forskellige elementer sammen på nye måder i løbet af bogen og viser, hvordan hovedpersoner er spundet ind i de større historiske og politiske linjer rundt om dem, men også sanser, handler, svarer igen og protesterer."

"3) Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej (2019) af Gry Stokkendahl Dalgas.
Fordi den er en vidunderlig digtsamling om at være transkønnet, og også om mange andre former for magtmodstand og kærlighed. Den udviser en stor samhørighed med alle levende væsener, både planter, dyr og andre mennesker, herunder andre transpersoner på nettet, og en stor vrede imod de dele af samfundet, der lukker ned for kønnenes betydningsdannelse."

Hvilken litterær helt havde du som barn?

"Ronja Røverdatter og Robin Hood"

Hvordan finder du frem til de bøger du læser?

"Anbefalinger fra venner og bekendte, og via de forfattere, jeg allerede læser. Jeg kan lide at spore bevægelser tilbage i tid og sted, at undersøge mine inspirationskilders inspirationskilder."

Hvorfor læser du bøger?

"Jeg kan ikke huske ikke at kunne læse. Jeg tror jeg lærte det ved at kigge i mine forældres bøger og i Anders And blade, da jeg var omkring fem år. Med andre ord ved jeg ikke hvorfor jeg læser bøger, bare at jeg altid har haft den tilbøjelighed. Jeg kunne lide at blive trukket ind i en anden verden end dér, hvor jeg var. Først efter mange år opdagede jeg, at det at læse bøger også hjælper med mig at være i den verden, jeg allerede bor i, det vil sige, hvert øjeblik."

Hvilken bog planlægger du at læse som den næste?

"Orientalske noveller af Marguerite Youcenar (oprindeligt Nouvelles Orientales, Frankrig 1963). Jeg har tidligere med stor begejstring læst hendes roman Kejser Hadrians Erindringer (på dansk 1954), som er en fiktiv selvbiografi om den romerske kejser Hadrian."