Forfatterfoto: Simon Klein-Knudsen

Hvad læser Maren Uthaug?

Maren Uthaug er aktuel med fremtidsromanen '11%'. En fortælling sat i den nye tid, hvor der ingen mænd er tilbage i samfundet - ud over en lille flok hanner, man opbevarer på et avlscenter på Lolland. Vi har spurgt forfatteren, hvad hun selv læser lige nu og hvad hun vil anbefale til de københavnske læsere.

Hvad læser du lige nu?

Jeg læser ‘Medgift’ af Lotte Garbers.

Hvilke bøger har gjort størst indtryk på dig det seneste år og hvorfor?

Den bedste bog jeg har læst i år er ’Når vi ikke længere forstår verden’ af Benjamin Labatut. Jeg blev enormt draget af den fordi den beskriver en verden, jeg ikke kender så godt - videnskabens. Og viser hvordan de gode opfindelser går hånd i hånd med det katastrofale. Fantastisk bog.

Hvilke bøger anbefaler du altid andre at læse og hvorfor?

Agota Kristof ‘Det store stilehæfte’ - fordi den bog er så vild, både i sin historie og måde at fortælle den på. Jeg har aldrig før eller siden læst en bog, der ikke er skrevet i jeg-form, men i vi-form. Hovedpersonerne er tvillinger og alt udføres i et ‘vi’.

Hvilken bog ville du ønske, du havde læst og hvorfor?

Blixens ‘Den afrikanske farm’, for så behøvede jeg ikke blive ved med at lyve overfor min redaktør om at jeg har læst den - han er Blixen-ekspert og har skrevet flere bøger om hende og ville blive meget skuffet, hvis han opdagede, jeg bare har nikket og sagt ‘ja’ og ‘klart’ hver gang han har talt om den bog.

Podcast med Maren Uthaug

Maren Uthaug var i oktober 2022 inviteret til at tale om ”11%” på Hovedbiblioteket i København, hvor hun blev interviewet af bibliotekar Caroline Enghoff Mogensen. I forbindelse med arrangementet producerede Københavns Biblioteker en podcast, som led i rækken 'Månedens Forfatter'.

Hør podcasten 'Månedens Forfatter: Maren Uthaug om 11%" her