Foto: Sara Angelica Spilling

Hvad læser Vigdis Hjorth?

Vigdis Hjorths nyeste roman "Er mor død" er nomineret til den prestigefyldte Nordisk Råds litteraturpris, som i år bliver uddelt i København. I den anledning har vi spurgt Vigdis Hjorth, hvilke bøger hun altid anbefaler andre at læse.

Hvad læser du lige nu?

"I øjeblikket læser jeg Joakim Garffs Kierkegaard-biografi SAK - for sikkert tiende gang!"

Hvilke bøger har gjort størst indtryk på dig det seneste år og hvorfor?

"Kierkegaards samlede forfatterskab og Joakim Garffs fyldige og forklarende biografi!"

Hvilke bøger anbefaler du altid andre at læse og hvorfor?

"Joakim Garffs SAK og derefter Kierkegaards samlede værker!"

Hvilken bog ville du ønske, du havde læst og hvorfor?

"Hvis jeg ønsker, jeg havde læst en bestemt bog - opsøger jeg den sporenstregs i en boghandel eller et bibliotek - så det er ikke mange bøger jeg ønsker jeg havde læst. Jo, forresten - Stephen Parkers Bertolt Brecht biografi. Den skal jeg læse - selv om den er på engelsk - det er vistnok den grundigste biografi om Brecht, der er skrevet. Jeg er vildt fascineret af digteren og dramatikeren Bertolt Brecht. Det er ham, der i et digt spørger: "Hvad er et røveri af en bank, sammenlignet med grundlæggelsen af en?""