Hvilke er de bedste børnebøger fra 2022?

28.02.23
Kulturministeriets Forfatterpris og Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger 2022 skal uddeles.

I slutningen af marts uddeler Kulturministeriet priser til to af de bedste børne- og ungdomsbøger.

"Jeg er meget optaget af, at vi giver vores børn mulighed for at blive ført ind i litteraturens forunderlige univers. Ikke alene sætter læsning fantasien i gang, vi ved også, at læsning allerede i en tidlig alder udvikler børns evner til fordybelse og empati. Hvert år viser børne- og ungdomslitteraturen i Danmark sit høje niveau ved at adressere nogle af de spørgsmål, som er helt centrale for vores børns hverdag. Blandt årets nominerende finder vi nogle virkelig stærke kandidater, som både leverer gribende fortællinger og levende illustrationer."

Siger kulturminister Jakob Engel-Schmidt, som uddeler priser til vinderne i slutningen af marts.

De nominerede er fundet af to prisudvalg bestående af fagfolk fra litteratur- og illustrationsbranchen. For at vise mangfoldigheden i den bedste litteratur for børn og unge har de to prisudvalg lavet en shortliste på 16 bøger, som alle har været i spil til nomineringerne, skriver Kulturministeriet i deres pressemeddelelse.

Læs Kulturministeriets pressemeddelelse

De nominerede til Forfatterprisen for børne- og ungdomsbøger er:

"Helmut på flugt" af Line Jensen

Tyskland er ved at tabe 2. verdenskrig, og Helmut må sammen med sin familie flygte til Danmark, hvor de skal bo i Oksbøllejren. Men hvornår kan de komme hjem? Billedbog om krig og om at være på flugt. Fra 5-8 år

"En muarnin til Eileen Green" af Peter Nordahl

Eileen Green vågner op på en opklaringsanstalt, hvor hun er blevet indlagt. Men hvorfor er hun der? En psykiater hjælper hende med at få hukommelsen tilbage, og Eileen Green kommer langsomt i tanker om Patricia Pink og hendes marsvin. Årgang 2022 er en novelleserie for de 13-16 årige. Fem kendte forfattere har skrevet en novelle hver, alle med samme tema, nemlig Hemmeligheder. Historierne er vidt forskellige, men favner på hver deres måde den sårbarhed, der tit følger med, når man har en hemmelighed – om den så er stor eller lille.

"Tænk ikke på mig" af Vilma Sandnes Johansson

13-årige Vilma bor alene sammen med sin mor, som skal dø af kræft. Selvom Vilma også har sin far tæt på, bliver det nogle hårde ungdomsår med døden og sorgen som fast følgesvend. Stærk og rørende autofiktion om sorg, død og hårde ungdomsår. For både voksne og unge fra 15 år.

De nominerede til Illustratorprisen for børne- og ungdomsbøger er:

"Lille Træ" af Jacinta Madsen

I skoven er det forår, og det hele springer ud. En pige finder Lille Træ og tager træet med hjem, så de kan lege sammen på hendes værelse. Billedbog for 3-5 år.

"Dumme lorteblomst" af Jan Oksbøl Callesen

Et barn vil tegne en superflot blomst, men tegningen bliver hele tiden forkert. Hvad skal der til, for at tegningen bliver superflot? Billedbog for børn fra 5 år og op.

"Påfugl" af Ane Bjørn

Til fastelavn forelsker Momo sig i et glitrende og smukt påfuglekostume, men far overrasker Momo med et brunt og stift flyveøgle-kostume. Rørende og smuk billedbog om identitet og behovet for at blive set og mødt, som den man er. En billedbog for børn i alderen 5-8 år.