Julesporvogn linie 0

Der har kørt en linie 0 (nul) i København – men kun i fire dage! Idéen kom fra skuespilleren Ib Schønberg, der ville virkeliggøre tegneren Hall’s tegneserie NULLERTEN, der blev bragt i Social-Demokraten (som fra 1959 hed Aktuelt) som daglig tegneserie. Avisen gik med på idéen. Det samme gjorde sporvejsborgmesteren og sporvejenes direktør, og lørdag 19. december 1953 kørte for første gang en linie 0 i Københavns gader.

Af Finn Hørsted, Sporvejshistorisk Selskab

En flok medarbejdere beskuere en julepyntet sporvogn

Allerede inden afgangen fra remisen skulle linie 0 tages i øjesyn med sin imponerende udsmykning. Her er det remisepersonalet i Svanemøllen, der er nysgerrige.

I vognene var der underholdning, og kendte personer optrådte som konduktører – i øvrigt kørte de professionelle sporvognsfolk med på frivillig basis og brugte en fridag på arrangementet. Vogntoget var på gaden mellem kl. ca. 12 og 18. Ruten var mellem Nørrebro st. og Enghave Plads, og vogntoget udgik fra Svanemølle Remise og kørte tilbage hertil.

Linie 0 blev en stor succes, og arrangementet blev gentaget de følgende tre år, dog nu på en søndag.
Blandt de optrædende kan nævnes Ib Schønberg, Holger Fællesanger, Poul Bundgaard, Viggo Brodthagen, Ole Monty, Preben Uglebjerg, Bodil Udsen, Dirch Passer, Kjeld Petersen, Ib Mossin, Jørgen Winckler og – ikke at forglemme – Josephine Baker i 1955!

En del af personalet og de optrædende foran den første vogn i 1953.

Taksten for en sporvognstur i de fire år var 35 øre, 45 øre (2 år) og 55 øre. Prisen for at køre med Nullerten var »1 kr. – gerne mere«. Overskuddet ved arrangementet gik til hjemløses jul.

Linie 0 var som nævnt yderst populær. Her bestormes bivognen, umiddelbart efter at vogntoget er kørt ud fra Svanemølle Remise i 1956. Foto: Jan Walter.

Vognene var selvfølgelig forsynet med linieskilte, og i modsætning til de almindelige driftsvogne havde bivognene også fået store skilte i stedet for det lille, der ellers sad midt på vognenden lige under vinduet. Men festligt skulle det være. Hvor de almindelige linier kørte med de samme skiltefarver år ud og år ind (hvad ellers??), så havde Nullerten fire forskellige skilte på de fire driftsdage. Foroven er vist det sidste skilt, et hvidt 0 på blå baggrund med små røde hjerter.

Desværre er det ikke lykkedes at finde farvebilleder af Nullerten. Til gengæld var en af Sporvejshistorisk Selskabs stiftere, John Lundgren, en dygtig tegner. Han har i forbindelse med sine visioner om Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm tegnet tre af de fire Linie 0-tog, dog ikke i driften i København, men kørende på Sporvejsmuseet med Sporvejsmuseets materiel. Her kommer de tre tegninger:

Tegning af en julepyntet sporvogn og et juletræ

I 1954 kørtes med et hvidt 0 på rød baggrund.
I 1953 havde skiltet været et hvidt 0 på gul/blå baggrund. Tegning: John Lundgren.

Tegning af en julepyntet sporvogn, et juletræ og dannebrog. Nær sporvognen går en familie med en far, en mor og et barn

I 1955 var skiltet som i 1953, dog med et sort 0. Tegning: John Lundgren.

Tegning af en sporvogn og et juletræ. Det er aften og der er stjerne på himlen

Endelig i 1956 kørtes med det ovennævnte hvide 0 på blå baggrund med små røde hjerter. Tegning: John Lundgren.

En julepyntet sporvogn ved en perron i et snebeklædt skovlandskab

På Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kan man opleve linie 0 hvert år i den anden weekend i december. Foto: Henning Hansen.

Artiklen er skrevet af Finn Hørsted fra Sporvejshistorisk Selskab.

Sporvejshistorisk Selskab udgiver tidsskriftet BYtrafik og driver Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Der kan du dykke dybere ned i historien om sporvogne og sporveje.

Find tidskriftet BYtrafik på Sporvejshistorisk Selskabs hjemmeside
Besøg Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms hjemmeside

Julesporvognen linie 0 ved Frihedsstøtten 19. december 1954. Fotos uden fotografnavn stammer fra SHS’ arkiv.
Af Københavns Biblioteker
05.12.22