Københavns Rådhusplads i sporvognsperspektiv, del 1

Københavns Rådhusplads, der indtil 1893 hed Halmtorvet, har været trafikeret af sporvogne fra 1863 til 1970 og igen fra 2019 med den underjordiske metro. De overjordiske vogne var i de første knap 40 år trukket af heste, der over en kort periode fra 1899 til 1901 blev udkonkurreret af elektrisk drift.

Af Bent Jørgensen, Sporvejshistorisk Selskab.

Pladsens første linie gik fra Frederiksberg Runddel til Sankt Annæ Plads, hvorfra den imidlertid snart blev forlænget til Østerbro. Det blev sporvejssystemets stamlinie, og den fik sidenhen linienummer 1. Linien var åbnet i oktober 1863 mellem Frederiksberg og Trommesalen, men forlængedes allerede i december 1863 ind ad Vesterbrogade med en kurve hen ad Vester Voldgade forbi Vartov.

I 1866 åbnede Sorte Hest-linien med navn efter et værtshus ved dens rute på det ydre Vesterbro. Med denne linie blev pladsen også endestation, idet vognene endte på hjørnet af Vesterbrogade og Vester Voldgade, hvor der kun var enkeltspor. Hesten blev da blot flyttet om i den anden ende af vognen, der derpå returnerede mod Sort Hest. Senere fulgte med hver deres egen rigtige endestation Blegdamsvej-linien (1878), Farimagsgade-linien (1883) og Rolighedsvej-linien (1884). Deres endestationer fremgår af åbningsbilledet.

Halmtorvet, set mod syd med Vester Voldgade i venstre side. Bagest i billedet ligger Hovedbrandstationen, og til højre ligger Den frie Udstilling. Rådhuset var endnu ikke bygget. Til venstre holder vognene på Rolighedsvejlinien og til højre ses vognene på Farimagsgadelinien. Fotografiet stammer fra 1893-97.

Den sidste nyoprettede hestesporvognslinie med endestation på Rådhuspladsen var Valby-linien, der kom til i 1894 og fik fælles endestation med Sorte Hest-linien, nu på eget vendespor. Fra 1869 til 1902 krydsedes pladsen af Korsgade-linien, der fra Korsgade-Gyldenløvesgade passerede banegårdene og fra Tivoli fulgte den ældste linie ad Vesterbrogade og via Holmens Bro til Kongens Nytorv. Som led i elektrificeringen blev den i 1902 afkortet fra Kongens Nytorv med endestation på Rådhuspladsen. Den nedlagdes helt i april 1903.

Åben plads med hestetrukne sporvogne. En mand og en pige passere gennem billedet

Nede i gadehøjde ca. år 1900. Til venstre en toetages vogn på hovedlinien. Den er markeret ”Ø”, fordi den kørte til Østerbro, andre vogne på linien fra Frederiksberg kørte til Sundby og var markeret med ”C” – tidligere kørte den gren kun til Christianshavn. Midt i billedet en af omnibusserne ad Strøget; en anden ses lige til højre for.

Fra december 1872 krydsedes pladsen endelig af sporomnibussen fra Frederiksberg, der ad Smallegade, Gl. Kongevej, Trommesalen og Vesterbrogade nåede frem til pladsen, kørende på sporvejsspor. Herfra den fortsatte som hesteomnibus ad Strøget til Kongens Nytorv.

Vesterbrogades indløb til Rådhuspladsen, hvor man ser den første placering af lurblæsersøjlen. Den toetages vogn holder klar til at køre til Trianglen ad Blegdamsvejlinien.

Den første elektriske linie over Rådhuspladsen åbnedes af de frederiksbergske sporveje i 1899. Den erstattede den hestetrukne Rolighedsvej-linie og kørte diagonalt over pladsen fra Vester Voldgade ved Vestergade til mundingen af Vesterbrogade. Herfra overtog den sporomnibussens rute til det centrale Frederiksberg. Den resterende del af sporomnibussens rute, den skinneløse strækning i Strøget, blev herefter trafikeret som almindelig hesteomnibusrute (fra 1913 motoromnibus), men trods den ærkekøbenhavnske strækning fortsat drevet af det frederiksbergske selskab.

Den første elektriske sporvogn med luftledningsdrift var drevet af det frederiksbergske selskab. Midt på pladsen holder to vogne. De er toetages og har helt åben overetage; senere fik de en overdækning. Til højre for dem holder to af omnibusserne på Strøglinien. I højre side af fotoet holder hestesporvognene på Farimagsgadelinien; de blev erstattet af elektriske sporvogne i september 1901.

De frederiksbergske toetages vogne kørte gennem Vester Voldgade på deres rute mod Gyldenløvesgade-Rolighedsvej. Vognene har fået overdækning over forreste del af overetagen. Strøgbussernes endestation ligger nu lidt tættere på Strøget end på det forrige billede. Til højre ses et hotel på hjørnet af Vestergade og Vester Voldgade. Her blev Politikens Hus opført 1905-07.

Artiklen er den første af tre artikler om Københavns Rådhusplads i sporvognsperspektiv.
Artiklerne skrives af Bent Jørgensen fra Sporvejshistorisk Selskab og bringes i nyhedsbrevet Bag om København.

Sporvejshistorisk Selskab udgiver tidsskriftet BYtrafik og driver Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Der kan du dykke dybere ned i historien om sporvogne og sporveje.

Find tidskriftet BYtrafik på Sporvejshistorisk Selskabs hjemmeside
Besøg Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms hjemmeside

Oversigtsbillede fra 1898. Til højre ses endestationen for linien ad Rolighedsvej til Frederiksberg Runddel. Midt på pladsen og til venstre kører to linier ad hver sin rute til Trianglen. Nederst en vogn på Hovedlinien gennem byen.
Af Københavns Biblioteker
05.04.22