Kom i gang med tegneserier: 3 værker, der åbner døren til "den 9. kunstart"

20.01.21
Tre uimodståelige tegneserier til den tilpas uindviede.

Tegneserien er en fantastisk og unik udtryksform, som franskmændene med rette kalder den 9. kunstart. På dansk siger vi, at vi læser en tegneserie. Men det IKKE det samme som læsning. Tegneserier skaber gennem sekventielle billeder en fortælling, og kan på en levende og dynamisk vis kombinere billeder og tekst. Det skal man imidlertid ikke lade sig skræmme af, idet ALLE kan ”læse” en tegneserie. Man skal bare kaste sig ud i det og finde noget, man kan lide – ligesom med romaner. Jeg har udvalgt 3 markante tegneserier, som på hver deres måde er pragteksempler indenfor udtryksformen. Hvis det er første gang, du skal læse bare et af disse værker, så er jeg misundelig, for der venter dig umådeligt stærke oplevelser.

Verdens måske bedste tegneserie: ”Watchmen”

Selv 35 efter sin udgivelse regnes Alan Moore og Dave Gibbons’ ”Watchmen” af mange som den ultimative tegneserie – og det definitive øjeblik, hvor superheltefortællingen viste sin dybde. På overfladen er serien en kriminalgåde, som udspiller sig i en overspændt udgave af 1980’ernes koldkrigsvirkelighed: mens USA og Sovjetunionen kappes om verdensherredømmet, er nogen begyndt at myrde kostumerede ”helte” – en gåde, som tvinger seriens ensemble af officielt pensionerede, afdankede og uperfekte superhelte til at handle. ”Watchmens” yderst fortjente status kan især tilskrives det nærmest perfekte samarbejde mellem forfatteren Alan Moore og tegneren Dave Gibbons. Man kan skrive hele bøger om strukturen i tegneserien, lige fra episodeinddelingen, hvor hver anden episode henholdsvis driver handlingen frem og udvikler figurerne i det imponerende drama, til dens stringente grafiske ramme, som giver en ideel rammen til den vilde og eksperimenterende fortælling.

Bittersød fortælling om en sommer, der måske aldrig var: ”Den her sommer”

Det er få værker forundt at formidle ungdommens vildskab og usikkerhed så godt som kusinerne Jilian og Mariko Tamakis eminente coming-of-age fortælling ”Den her sommer”. Pigen Rose er en spirende teenager, der endnu en gang tilbringer sommeren i den sommerferieby, hvor hun med sine forældre er kommet, siden hun var ganske lille. Her genforenes Rose med sin sommerferieveninde Windy – men alt er ikke, som det plejer. ”Den her sommer” er en tegneserie, som opsluger sin læser og fører én tilbage til en tid, hvor sommeren føltes uendelig men også alt for kort. Med Jilians sarte blå farvelægning formår Tamakierne at vække nærmest sanselig, længselsfuld erindringsoplevelse, følelsen af vådt badetøj, sand mellem tæerne, lyse aftener og spirende men også åh-så-urealistiske forelskelser.

Knusende smuk dystopi, som gør uudsletteligt indtryk: ”Børnenes jord”

Den sidste på listen er eminent – men ikke for sarte sjæle. Italienske Gipi (Gian-Alfonso Pacinotti) har med sin graphic novel ”Børnenes jord” begået en barsk og rørende fortælling om en lille familie efter verdens undergang. Her følger vi de to drenge Lino og Santo, og deres uhyre strenge far, som forsøger at hærde dem til det nådesløse liv i et følelseskoldt ødeland, hvor det er en kamp blot at overleve. Markant for ”Børnenes jord” er dens ekstremt raffinerede brug af netop tegneseriemediets potentiale som udtryksform; her manifesteres faderens traumer visuelt som talebobler udgjort af enkelte ord, der viser, at faderens sprog er svundet ind til det næsten ubrugelige. Senere lader Gipi de overskriblede sider af faderens notesbog løbe over en flere siders lang sekvens, hvor de ulæselige ord får deres helt eget visuelle udtryk – et essentielt samspil mellem billede og ord, som bevirker, at fortællingen udelukkende kan formidles og forstås i tegneserieform.

Udvid (tegneserie)horisonten
Jeg håber, at ovenstående har givet dig blod på tanden til at give dig i kast med flere tegneserier! Der udkommer i disse år rigtigt meget godt både på dansk og udenlandsk, så hvor skal man begynde eller komme videre? Et sted at starte er her på siden: jeg har givet mine bud på, hvilke danske og internationale tegneserier jeg fandt bedst i 2020. Hver 14. dag anbefaler jeg desuden sammen med min makker, forfatter og kulturformidler Dennis Jacob Rosenfeld, de nyeste danske og oversatte tegneserier i videocasten Tosset med Tegneserier.

Læs artiklen om de bedste tegneserier i 2020 her på bibliotek.kk.dk (link)

Find videocasten Tosset med Tegneserier på Facebook (eksternt link)

Rigtig god læselyst!

Bliv inspireret til endnu flere læseoplevelser under temaet 'Kom i gang med...'