Kultur fra sofaen for børn

11.01.21
Her har vi samlet en række links til forskellige kulturoplevelser for børn, der kan være gode at kende til i denne tid hvor skoler og kulturinstitutioner er lukkede. Hør fx. Sebastian Klein læse højt, se børne-tv fra dengang far og mor var børn eller gå på opdagelse i Det kongelige Teaters børneunivers og meget mere.

Filmstriben

Bibliotekernes tilbud af dokumentar- og spillefilm. Her kan du finde et bredt udvalg af film for børn i alle aldre. Du skal være logget med bibliotekslogin fra din bopælskommune for at se filmene.

Film for små børn

I denne kategori finder du korte dokumentarfilm om spændende maskiner i serien "Mægtige maskiner", tegnefilm med "Elefanten Barbar", "Pedersen og Findus", "Thomas og vennerne", "Ellevilde Ella" og spillefilm som f.eks. "Kaptajn Bimse"og meget meget mere.

Se udvalget af film for små børn her

Film for større børn

I udvalget "For større børn" finder du både kortfilm og spillefilm og . f.eks. filmatiseringer af bogsucceser som "Antboy", "De 5", "Otto er et næsehorn", "Hulemanden Sten" og mange mange flere.

Se udvalget af film for større børn her

Film for unge

I kategorien "For unge" finder du et bredt og spændende udvalg af både dokumentar-, kort- og spillefilm inden for en række emner som "LGBT", "Vilde unge", "Er du ensom" mfl.

Se udvalget af film for unge her

TV

Ramasjang hjemmeskole

På kanalen "Ramasjang hjemmeskole" sendes der hverdag fra kl. 8-14, med værter, som for eksempel Silja Okking og Isabel Kille. Indholdet er undervisningsorienteret og består af et kurateret udvalg af programmer fra DR Ramasjang.

Find "Ramasjang hjemmeskole" her

DR Bonanza

Historisk arkiv-guld fra både TV og radio. Oplev TV-og radioudsendelser fra fars og mors barndom.
Find udsendelserne for børn her

Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater tilbyder en række oplevelser for børn på nettet. Kom f.eks. med bag kulisserne, oplev forestillinger, leg ballet og opera derhjemme, lav kostumer og meget mere.

Oplev Det Kongelige Teaters børneunivers

Randers Regnsskov og Zoo

Find en række spændende dyrevideoer optaget bag kulisserne i hhv. Randers Regnskov og i Zoologisk have.
Se mere her på Randers Regnskovs facebook
Se mere på Zoologisk Haves facebook

Bøger og historier

eReolen og eReolenGo!

Bibliotekernes tilbud af e-bøger og lydbøger. Du kan pt. låne 5 e-bøger og 5 lydbøger om måneden. Du skal være bosat i Københavns Kommune og være registreret som låner på biblioteket. Er du ikke allerede oprettet som låner, kan du gøre det hjemmefra med MitID.
Med eReolenGo! appen som er udviklet til børn fra 7 år, er det nemt at finde den næste læseoplevelse.
Se mere på eReolenGO!

Læs og lyt på engelsk på eReolen Global med appen Libby

For store børn (og voksne) som læser på engelsk eller gerne vil lytte til lydbøger på engelsk er det godt at kende eReolen GLobal som tilgås let med appen "Libby". Appen Libby  er gratis og via den er det let finde sin næste læseoplevelse på engelsk som enten e- eller lydbog.
Se udvalget af bøger på engelsk for børn og unge

Se hvordan du kommer godt igang med appen "Libby"  i denne vejledning

Få læst højt af Sebastian Klein

Få læst en række gode børnebøger højt af f.eks. Sebastian Klein og Christine Skou på Carlsen Kids' youtube kanal.
Se videoerne med Sebastian Klein på Carlsen Kids' youtubekanal

Gratis børnebøger

Bag Gratis Børnebøger står syv seje børnebogsforfattere, der tilsammen har skrevet mere end 400 bøger.
Bøgerne er til børn i skolealderen.

Se mere på siden "Gratis børnebøger"

Kontakt biblioteket

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, se denne side med svar på ofte stillede spørgsmål

eller kontakt Københavns Biblioteker på tlf. 33 66 30 00.

Mandag til fredag fra 10:00 til 18:00
Lørdag fra 10:00 til 14:00